31.2 C
Chișinău

„Toate instrumentele necesare, nu le are conducerea întreprinderii, ci Guvernul”. Oleg Tofilat a făcut totalurile activităţii sale înainte de a pleca din postul de șef al CFM

60% din infrastructura feroviară a Republicii Moldova este în stare foarte proastă, restul de 40% în stare critică. Asta a declarat într-o conferință de presă Oleg Tofilat, directorul general demisionat al Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova”, care a făcut astăzi totalurile activităţii sale înainte de a pleca din postul de șef al CFM. Potrivit lui, este imposibil să salvezi Calea Ferată fără decizii politice și investiţii de la stat. La rândul său, Guvernul va discuta cu noul șef al companiei, numit astăzi, posibilitățile unui management mai eficient pentru ca veniturile CFM să crească.

După anul 2025, Calea Ferată din Moldova nu va mai avea ce propune pieţei pentru a asigura serviciile de transport, a declarat deja fostul şef al întreprinderii, Oleg Tofilat, în conferinţa de presă de rămas bun.

OLEG TOFILAT, fostul șef al CFM: „Practic, 60% din infrastructura feroviară se afla într-o stare foarte grea, iar 40% se afla într-o stare și mai grea, decât foarte grea, în critică. Toate locomotivele de manervă sunt de o vârstă respectabilă cam ca subsemnatul, iar din vagoane practic 95% nu vor trece de anul 2025, cu termenul de exploatare nedepășit. La toate vagoanele cerealiere le expiră termenul prescris de exploatare în 2025. Ele nu vor mai fi admisibile în transportul internațional decât cu niște acorduri speciale cu administrațiile vecine”.

Din cauza infrastructurii proaste, trenurile se mișcă cu o viteză foarte mică, ceea ce crește costul de transport și reduce competitivitatea CFM, a precizat Oleg Tofilat.

OLEG TOFILAT, fostul șef al CFM: „Când comparăm costul nostru specific pentru transportarea unei tone-kilometru cu același cost din partea ucrainenilor, noi suntem de vreo 4-5 ori mai puțini competitivi decât „Ukrzalizniţia”.

Calea Ferată din Moldova are nevoie urgent de investiții și modernizare, crede fostul director general al întreprinderii.

„Cel mai dăunător pentru toată lumea în situația actuală este încetineala”, insistă Oleg Tofilat. Totuşi, toate instrumentele necesare, potrivit lui, nu le are conducerea întreprinderii, ci Guvernul.

Anterior, explicându-și demisia, Tofilat a spus că în această funcție nu putea lua independent decizii importante pentru dezvoltarea CFM.

„Și atunci când întreprinderea se află în pericol, iar managerul și factorii superiori de decizie nu pot agrea o viziune comună de remediere consider că un manager responsabil este obligat să-și prezinte demisia”, a scris el pe Facebook.

Am solicitat o reacţie de la ministrul Infrastructurii, Andrei Spînu, dar acesta nu ne-a răspuns la mesajul expediat. Anterior, în platoul unui post TV el a refuzat să comenteze aceste declarații.

ANDREI SPÎNU, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale: „Nu o să comentez declarațiile domnului Tofilat. Este evident că a decis să plece, este decizia dumnealui, într-o perioadă destul de complicată pentru Calea Ferată din țara noastră. Situația complicată la Calea Ferată este de 30 de ani. Trebuie să recunoaștem”.

Demisia directorului general al CFM are loc pe fondul restanţelor salariale pentru angajații întreprinderii, care s-au acumulat pe fondul unei reduceri a transportului feroviar de marfă, cauzate de situaţia în regiune.

OLEG TOFILAT, fostul șef al CFM: „În noiembrie au venit următoarele probleme mari operaționale, ele s-au datorat la trei factori esențiali. Prima, s-au deschis porturile din Odesa mare, respectic cererea de tranzit de ceriale a dispărut, este inexistentă. A doua: s-a închis combinatul metalurgic din Galați care ne asigura aproximativ 20% de venituri prin tranzitul minereului de fier. Şi al treia: circulația pe brațul Sulina a fost foarte restrânsă din cauza unei supraaglomerări de nave care deservesc porturile din Ucraina și din cauza furtunilor în Marea Neagră”.

Potrivit lui Tofilat, restanțele salariale pentru angajații CFM depășesc în prezent 100 de milioane de lei.

La rândul său, ministrul Infrastructurii, Andrei Spînu, operează cu alte cifre.

ANDREI SPÎNU, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale: „Ultimele cifre pe care le-am văzut, de aproximativ de 40 de milioane de lei datorii la salariu. Noi vom găsi soluții în săptămânile următoare, deci, eu cred că în februarie, martie vom achita restanțele la salariu”.

Spînu a mai spus că va discuta cu noul șef al întreprinderii posibilitățile unui management mai eficient pentru ca veniturile CFM să crească. Agenția Proprietății Publice, care administrează „Calea Ferată din Moldova”, a anunțat luni, că interimatul funcției de director general va fi preluat de către Serghei Tomșa, actualul vicedirector general cu experiență de peste două decenii în cadrul întreprinderii.

Se citește acum

Articole similare

ARTICOLE SIMILARE