24.4 C
Chișinău

După inițiativa Ministerului Educației privind transferarea copiilor în școli mai mari, profesorii spun că se tem că vor rămâne fără lucru: „E stresant și incomod, De ce elevii trebuie să simtă un asemenea disconfort?” | VIDEO

Profesorii de la, cel puțin, două școli din țară se tem că vor rămâne fără lucru, după ce Ministerul Educației a venit cu inițiativa ca părinții elevilor care învață în gimnazii cu un număr mai mic de 50 de copii să li se ofere câte o mie de lei pe lună pentru ca să-i ducă în școli mai mari. Ministerul Educației susține că a venit cu această decizie după ce evaluarea PISA a constatat că, elevii din școlile mici au un nivel de pregătire mai slab, decât colegii lor din instituțiile de învățământ mai mari.

Gimnaziul din Constantinovca, raionul Căușeni, figurează în lista instituțiilor cu puțini elevi – 57 la număr, spune conducerea școlii, care își face griji că, odată cu aplicarea propunerii ministrului Educației, școala ar putea fi închisă.

Dascălii afirmă că, în ciuda numărului mic de copii, ideea lui Dan Perciun nu-i viabilă, având în vedere că se predă în limbile rusă și bulgară și, în plus, este studiată istoria și cultura poporului bulgar, iar în raion nu mai există o astfel de instituție.

NATALIA BAHCIVANJI, directoarea gimnaziului: „Cea mai apropiată instituție în care se predă în limba rusă este în Grigorevka, eu nu cred că pe noi ne vor duce în Grigorevka, iar dacă în alt raion, în Zoloteevka, pentru că prin împrejurimi nu mai sunt școli în rusă. Până la Grigorevka sunt aproximativ 20 de km, nu mai puțin”.

Maria Sablacova activează de-o viață profesoară de limba bulgară și spune că, cel mai probabil, va renunța să mai predea dacă gimnaziul va fi închis.

MARIA SABLACOVA, profesoară de limba bulgară: „Eu pot să iau și ore de limba rusă, dacă vor fi acolo, dar dacă nu vor fi, înseamnă că rămân fără lucru. Eu de exemplu am o experiență mai mare de 40 de ani, pot să-mi închei activitatea și să stau acasă, dar aceasta nu este o soluție, sunt profesori tineri, sunt colegi care abia au început să lucreze”.

Se teme că o să rămână fără loc de muncă și directoarea instituției.

NATALIA BAHCIVANJI, directoarea gimnaziului: „Chiar dacă copii vor fi transferanți în altă școală, în celelalte școli au specialiștii lor și nimeni nu-i va lua pe specialiștii noștri, iar pe aceea să-i demisioneze, oricum fiecare școală are profesorii săi. Satul nostru este mic, după cum ați observat, și singurele instituții care funcționează sunt gimnaziul, grădinița și casa de cultură. Dacă va fi închisă școala și grădinița, eu, ca mamă a trei copii, eu îmi voi lua familia și voi fi nevoită undeva să plec”.

Chiar dacă ar urma să primească bani pentru a-și duce odraslele în altă localitate să învețe, părinții elevilor cu care am discutat, sunt împotrivă.

„Este stres în plus pentru copii, va trebui să ne trezim mai devreme, să pornim la drum, dar deseori se întâmplă că drumul este rău, înzăpezit, înghețat. De ce ne trebuie așa ceva? Asta-i copilărie? O oră în plus în fiecare dimineață să o petreacă în autobuz, în loc ca să învețe. 50 euro nu este clar de ce, pentru ce, cum?”.

„E stresant. În primul rând, e vorba de o școală străină, profesori străini. Este incomod, va trebui să ne trezim mai de dimineață și mai târziu vom veni, alți copii la ora unu vor fi deja liberi, dar noi până la 14:30 va trebui să fim aici. Va trebui să ne trezim nu la 07:30, dar la 06:00. De ce copii noștri trebuie să simtă un asemenea disconfort…?”.

Și directoarea gimnaziului din satul Ciolacul Nou, raionul Fălești, în care își fac studiile 46 de copii, ne-a spus că este nemulțumită de inițiativa Ministerului Educației.

ELENA VARVUS, directoare gimnaziul Ciolacul Nou, rn. Fălești: „O să spun că profesorii atât din școlile de la sate, cât și de la oraș sunt buni, iar închiderea școlilor cu puțini elevi va duce la dispariția satelor și plecarea tinerilor. Iese că profesorii din gimnaziul din sat sunt necompetenți. Profesorii mei sunt buni, iar cunoștințele copiilor nu au legătură cu faptul că dascălii sunt din sat sau din oraș”.

Șeful Serviciului comunicare cu mass-media a Ministerului Educației, Angela Mutruc, contrazice cadrele didactice, menționând că niciun profesor nu va avea de suferit.

„Decizia de a închide o școală aparține consiliilor raionale sau municipale. Pentru moment, Ministerul Educației și Cercetării nu a fost informat despre vreo hotărâre în acest sens. Indiferent de deciziile pe care le vor lua autoritățile publice locale, în raport cu instituțiile de învățământ a căror fondatori sunt, toate cadrele didactice vor fi încadrate în sistemul educațional, cu atât mai mult că avem un deficit foarte mare de pedagogi. Respectiv, fiecare cadru didactic este valoros pentru sistemul de educație”.

Canal 5 a încercat să afle de la autoritățile locale din cele două raioane, ce vor face cu școlile în care vor rămâne puțini elevi și dacă profesorii s-ar putea pomeni fără un loc de muncă.

La Consiliul raional Fălești, secretara instituției Oxana Mărgineanu ne-a spus că nu ne poate oferi răspunsuri, deoarece nu este de competența sa, iar săptămâna trecută toată conducerea raionului Fălești și-a dat demisia.

Nu ne-au răspuns la telefon responsabili de la Consiliul raional Căușeni. Primarul orașului, Anatolie Donțu, ne-a spus că nu cunoaște câți bani sunt alocați anual gimnaziului din satul Constantinova ca să poată funcționa.

ANATOLIE DONȚU, primarul orașului Căușeni: „Avem mai multe localități care sunt sub riscul de-a se închide școlile. Temerea este, dar este facilitată și temerea că nu vor fi angajați profesorii e una. Noi retrăiam mai tare de agitația părinților. Noi dacă o să ne ducem dintr-o localitate în alta, păi o localitate, hai să spunem așa, ea moare. Se duce școala, se duce grădinița, automat se duce toată infrastructura, dezvoltarea din localitatea x, y”.

În total, în țară sunt peste 100 de școli în care învață mai puțin de 50 de copii, spune ministrul Dan Perciun. Potrivit lui, decizia Guvernului de a crea 35 de școli model și de a încuraja părinții să-și dea copiii la aceste școli are menirea de a îmbunătăți calitatea studiilor din Republica Moldova și de a reduce sărăcia.

Totodată, ministerul a venit cu această reformă după ce evaluarea PISA a constatat că, elevii din școlile mici au un nivel de pregătire mai slab, decât colegii lor din instituțiile mai mari.

DAN PERCIUN, ministrul Educației și Cercetării: „Identificăm lista integrală a școlilor care vor participa în acest proiect. Cinci vor fi renovate capital, în cazul a inca cinci instituții de învățământ urmează să desfășuram achizițiile și procesul de renovare sa fie lansat în 2024, iar în 2025 sa continuam și cu celelalte 25 de instituții. Anul asta ne propunem sa identificăm finanțare, suntem în căutarea a circa 50 de milioane de euro. În același proiect „Rețeaua școlilor model”, procurăm autobuze, licitația s-a finalizat. Anul asta vor ajunge în Republica Moldova 70 de autobuze care vor fi distribuite în raioane pentru a asigura posibilitatea elevilor de a accesa scoli mai bune”.

Amintim că rezultatele PISA arată că, în 2022, aproximativ 15 mii de copii nu au atins nivelul de alfabetizare funcțională. Asta înseamnă că aceștia nu pot îndeplini sarcini simple, cum ar fi analiza unui text sau rezolvarea unui exercițiu simplu de matematică. La testare au participat 6820 de elevi cu vârsta de 15 ani din circa 290 de instituții de învățământ din țara noastră.

Se citește acum

Articole similare

ARTICOLE SIMILARE