2.2 C
Chișinău

Strigăt disperat al șoferilor de TIR blocați la vama Leușeni: Șir kilometric de camioane în așteptare, condiții insalubre și costuri logistice în creștere. Reacția autorităților | VIDEO

”Nimeni nu-ți acordă nicio atenție!” Este strigătul de disperare al șoferilor de TIR, care așteaptă și câte o săptămână în vama Leușeni, pentru a intra în țara vecină. Șirul de mașini pline cu marfă are câțiva kilometri și practic nu se mișcă din loc. Pe lângă lipsa condițiilor elementare de igienă, transportatorii spun că o zi în plus de stat în vamă presupune cheltuieli logistice suplimentare. Ministrul Finanțelor, în subordinea căruia se află Serviciul Vamal, a recunoscut că situația este compolicată. Autoritățile române nu s-au expus deocamdată asupra situației.

Cozi kilometrice cu sute de tiruri și șoferi disperați. Este imaginea care întâmpină în aceste zile călătorii punctului de trecere al frontierie de stat Leușeni-Albița.

Șoferul din imagine ne-a spus că așteaptă de 24 de ore să treacă frontiera de stat prin vama Leușeni. Dar totul abia începe, spune bărbatul, pentru că, mai afrmă el, în ultima perioadă, timpul de trecere a graniței cu România poate ajunge și până la nouă zile.

„La ora 18:00 fac 24 de ore de când stau parcat aici. Se circulă foarte greu. Te adresezi la poliție, dar nimeni nu-ți acordă nicio atenție. Dacă plecăm de aici la export, încărcați, stăm aici până la 72 de ore, pe teritoriul Moldovei, pe urmă se mai stă încă vreo 50 de ore în parcare la români. ISCTR-ul ne amendează că nu mergem pe program ș.a”.

În situați similare sunt și alți șoferi prinși la coada de la frontieră.

„Poliția nu vrea să facă ordine. Ne-au pus pe toți într-un rând. În loc să clarifice cumva problema, ei invers, aplică amenzi”.

„Cine este încărcat stă și câte 5, 4 zile, 7 chiar”.

Șoferii se plâng că le este greu și din punct de vedere al igienei personale, întrucât la vamă nu prea găsești apă fierbinte și nici dușuri special amenajate.

„Să avem și noi măcar o parcare aici, dotată cu cel puțin un duș pentru șoferi, un veceu. Cu nevoile noastre ne ducem prin câmp și trăim. Trăim pentru că trebuie să ne întreținem familiile. În Moldova totul e distrus”.

„Uitați-vă în jur, peste tot sunt condiții pentru noi. Nu sunt. Zero.! De baie nici nu mai vorbim. Măcar un veceu bio să pună pentru nevoi”.

„Maia Sandu nu a făcut duș aici”.

„Nici veceu nu avem. Colegii merg prin tufari. Asta e normal?”.

Fiecare își ia provizii de acasă pentru a avea de mâncare, fie și rece. O cafea caldă este un lux pentru șoferii de TIR, pe care însă, nu toți și-l pot permite.

„Mâncare uscată, rece. Alții nici măcar ceai nu beau. Beau doar apă, pentru că nu au unde-l fierbe”.

„Iese că stați o săptămână fără mâncare caldă?O săptămână încă e bine. Sunt și câte 9-10 zile, că mai stau și în partea cealaltă de graniță, în special cei încărcați. Ei stau mult”.

Rugat să ne explice cauzele situației în care s-au pomenit transportatorii la vama Leușeni, ministrul Infrastructurii, Andrei Spânu a declarat că problema nu este a ministerului pe care îl conduce.

ANDREI SPÎNU ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale: „Problema nu este la ministerul la care lucrez, problema este una de trecere a frontierei, a serviciului vamal și la Poliția de Frontieră. Ceea ce facem noi la minister este să elaborăm acel mecanism de programare la trecerea frontierei ca să nu avem aceste așteptări la coadă acolo, dar transportatorii să știe exact când să se pornească ca să nu fie nevoiți să aștepte 6-7 zile.
– Când va fi gata?
– Planificăm să îl lansăm în luna ianuarie”.

Reporterul nostru a încercat să discute cu reprezentanții punctului de trecere a frontierei Leușeni-Albița, însă persoana de la recepție ne-a spus că filmările pe teritoriul PTF Leușeni se fac doar cu acordul serviciul de presă al Poliției de Frontieră, pe care însă, nu l-am primit de la Raisa Novițchi.

După ședința Guvernului din 13 decembrie, ministrul Finanțelor, Petru Rotaru, în subordinea căruia se află Serviciul Vamal, a recunoscut pentru presă că situația la frontieră este una complicată.

PETRU ROTARU, ministrul Finanțelor: „Într-adevăr, este o situație destul de complicată și, mai ales în perioada sărbătorilor de iarnă fluxul la punctele de frontieră se mărește. Cu colegii noștri de la Serviciul Vamal, inclusiv directorul Serviciului Vamal și cu colegii din Românai sunt zilnic la telefon. Practic, pe fiecare situație în parte, coordonează anumite modificări, tactici, tehnici pentru a fluidiza. Trebuie să întelegem că și ei au aceeași penurie de cadre în punctele de trecere a frontierei, în unele zile se aduc colaboratori, în altele sunt mai mulți. Este o problemă tehnică pe care încercăm să o gestionăm”.

Amintim că la punctul de tercere Leușeni- Albița funcționează regimul de control comun, implementat primăvara aceasta pentru fluidizarea traficului de pasageri și cel marfar. În 12 decembrie, Uniunea Transportatorilor și Drumarilor și Asociația Internațională a Transportatorilor Auto din Moldova au făcut o adresare către premierul Dorin Recean și prim-ministrului României Marcel Ciolacu.

Ei le solicită celor doi șefi de Guvern să intervină pentru a debloca situația de la punctele de traversare a frontierei moldo-române. Autoritățile vizate nu au venit deocamdată cu un răspuns oficial.

Se citește acum

Articole similare

ARTICOLE SIMILARE