11.6 C
Chișinău

Industria transporturilor de pasageri se confruntă cu un colaps: Asociația Patronală a trimis o scrisoare deschisă prim-ministrului |VIDEO

Criză în domeniul transportului. Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto a adresat o scrisoare deschisă prim- ministrului Dorin Recean, solicitând intervenția acestuia în soluționarea problemelor critice din domeniul rutier.

În documentul adresat Guvernului, transportatorii reclamă lipsa metodologiei pentru stabilirea tarifelor, care trebuia aprobată încă din iunie 2024, dar și alte nereguli, ceea ce a dus la închiderea mai multor rute și la colapsul sistemului de transport public în unele localități. Dacă nu vor fi auziți, aceștia amenință cu proteste.

Conform președintelui Consiliului Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto, Oleg Alexa, potrivit Codului Transporturilor Rutiere, tariful pentru serviciile de transport regulat rutier trebuie stabilit de ANTA, pe baza unei metodologii aprobate de Guvern, care ar fi urmat să intre în vigoare pe 1 iunie 2024.

Astfel, ceea ce ar fi trebuit să fie deja un document oficial se află încă în faza de proiect la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

OLEG ALEXA, președintele Consiliului APOTA

Metodologia până astăzi nu este. Mai bine zis este într-o formă de proiect a Ministerului și Ministerul nu a pornit procedurile de aprobare a ei pentru că avem divergențe la conținutul ei și anume la niște cifre pe care Ministerul cu părere de rău le-a luat din pod, neargumentate și încearcă prin ANSA, cumva să influențeze tariful mic, deși un tarif mic deja a arătat că duce la distrugerea ramurii și la faptul că acest serviciu nu există ieftin, dar dispare.

Nu poate să existe un serviciu mai ieftin decât sine-costul lui. Această politică a Ministerului care durează deja de câțiva ani, continuă și acum și noi semnalăm că aceasta duce la distrugerea ramurii.

În scrisoarea către Recean, transportatorii constestă și impunerea sistemelor e-GPS, tahografelor și limitatoarelor de viteză, susținând că acestea nu respectă legislația UE și sunt promovate de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale fără o fundamentare clară.

OLEG ALEXA, președintele Consiliului APOTA

Ministerul nostru iarăși, într-o formă, așa, șmecherească a găsit un ambalaj, așa cum ne-am exprimat în scrisoare, un ”ambalaj european”, adică a găsit câteva rupturi de fraze care chipurile corespund legislației europene, dar în esență aceste trei sisteme contravin legislației europene și de deosebesc foarte mult de ceea ce este implementat în Europa în aceleași domenii. Ministerul nostru, acum, utilizează niște argumente așa manipulatorii. Noi cunoaștem cu toții că în spatele acestor sisteme stau niște scheme încă elaborate de fostul ministru Spînu.

Ele au fost și atunci și acum sunt promovate de secretarul de stat, Păscăluță și iată vedem că Ministerul se face a nu observa care este de fapt legislația europeană și continuă să promoveze aceste scheme, care iarăși, de rând cu lipsa metodologiei de tarife, aceste scheme tot duc la distrugerea ramurii.

Potrivit lui Oleg Alexa, în consecință multe rute regulate sunt abandonate de către transportatori, iar multe localități deja au rămas fără un serviciu regulat funcțional.

OLEG ALEXA, președintele Consiliului APOTA

Avem câțiva ani de când transportatorii nu mai investesc în transport pentru că nu le este rentabil. Prin investițiile deja făcute încearcă la maximum să le recupereze prin exploatarea unităților de transport atât timp cât ele mai pot funcționa și în momentul unei defecțiuni mai serioase a unității de transport, aceasta este exclusă și ruta abandonată.

Transportatorul nu mai vrea să cumpere altă unitate, pentru că nu are nicio încredere în autoritățile de stat, care reglementează acest domeniu și l-au făcut nerentabil.

Noi, acum ne aflăm într-o profundă criză, mai multe sate au rămas fără rute în totalitate, sunt alte sate care aveau 5-4 curse, au rămas cu trei curse. Numărul curselor regulate care se operează este în continuă scădere.

L-am telefonat pe secretarul de stat în domeniul transporturilor, Mircea Păscăluță, pentru a-l întreba cum comentează acuzațiile venite din partea transportatorilor și dacă urmează să se așeze la masa de discuții cu aceștia, însă demnitarul ne-a închis apelul și până la momentul redactării materialului, nu am primit un răspuns nici la mesajul expediat.

Serviciul de presă al ministerului, la fel, nu ne-a răspuns pentru o reacție. Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto critică inacțiunea autorităților și avertizează că, în lipsa unor soluții concrete, transportatorii vor fi nevoiți să iasă la proteste.

Se citește acum

Articole similare

ARTICOLE SIMILARE