11.6 C
Chișinău

Nu avem bani nici pentru pâine. Din cauza datoriilor la salarii, angajații nodului feroviar din Bălți au suspendat activitatea |VIDEO

Transportul feroviar din Moldova este în pragul colapsului. Sute de lucrători ai nodului feroviar din Bălți și-au suspendat lucrul, în semn de protest față de datoria salarială acumulată pe parcursul mai multor luni.

Începând de săptămâna viitoare, exemplul lor îl vor urma și lucrătorii feroviari din Ocnița. Iar dacă plățile nu vor fi făcute curând, alte unități feroviare s-ar putea alătura protestului.

iderii sindicali avertizează: dacă guvernul nu intervine în această situație, țara ar putea rămâne fără transport feroviar. Autoritățile nu au reacționat până acum la protestul angajaților Căilor Ferate din Bălți, de parcă acesta nu ar fi avut loc. Între timp, după cum a aflat Canal5, premierul Recean urmează să se întâlnească marți cu reprezentanții sectorului.

O parte dintre angajați de la nodul feroviar din Bălți, și-au suspendat activitatea din cauza restanțelor salariale acumulate de mai multe luni. Președintele comitetului sindical al nodului feroviar din Bălți, Andrei Țîbîrnac, a explicat că feroviarii au decis să suspende unilateral contractele individuale de muncă din disperare și în speranța că, măcar după acest gest, autoritățile vor începe să rezolve problemele din sectorul feroviar.

ANDREI ȚÎBÎRNAC, președintele sindicatului feroviar din Bălți

Situața la Calea Ferată este foarte agravată, din motiv că muncitorii nu primesc leafa de mai bine de jumătate de an și sărmanii oameni nu au cu ce-și hrăni familiile, chiar nu avem ce pune în pungă ca să venim la lucru, vă dați seama că sunt familii care lucrează soțul și soția la Calea Ferată.

Este foarte agravată situația și cu părere de rău, cât am bătut clopotele pentru a rezolva întrebarea, numai promisiuni și nimic altceva – niciun rezultat pozitiv, nici de la întreprinderea Calea ferată, nici de la prim-ministru, ministrul infrastructurii, domnul Bolea.

Domnul Bolea a spus că ei nu au de unde să dea bani pentru Calea Ferată, noi trebuie singuri să ne facem leafă, dar cu părere de rău nu avem atâtea mărfuri de unde să aducem.

La noi, practic, pe luna februarie profitul a fost de 16 milioane de lei, dar leafa trebuie să o dăm 34 de milioane de lei, sigur nu se ajung profiturile care le facem la CFM. Oamenii au ajuns la o disperare și așa că de astăzi, practic tot nodul Bălți, a scris cerere și s-a întrerupt contractul individual de muncă. Nu știu cum mai departe o să fie.

Vă spun care este situația în secția de întreținere a căii ferate, la noi sunt 250 de oameni, la moment 150 de oameni au depus cerere.

Lucrătorii feroviari care au depus astfel de cereri afirmă că nu for vor începe lucrul până când autoritățile le vor satisface cererile de plată a datoriilor salariale. Ei consideră că, prin această atitudine a conducerii Republicii Moldova, țara ar putea rămâne fără cale ferată.

Voi rezista până la capăt pentru că, scuzați-mă, stau pe spatele soției mele. Ea este profesoară. Mă scuzați, mi-e rușine să iau bani de la soția mea, sincer vorbind.  Tatăl meu, mama mea au muncit toată viața, au construit calea ferată, iar acum vom vinde totul? Și ce va rămâne pentru copiii mei, pentru nepoții mei? Îmi pare rău, dar asta întrece orice limită. Haideți să vindem totul și să mergem pe măgari în această țară, tovarășe Bolea, scuzați-mi expresia, dacă mă puteți auzi. Au ucis, pur și simplu au ucis totul. Nici nu mai am cuvinte.

Majoritatea celor care au luat decizia de a suspenda unilateral acordurile de muncă sunt lucrători din sectorul căii ferate. Deficitul de angajați din această categorie implică riscuri mari pentru siguranța circulației trenurilor.

DIANA MUBARAKȘINA, reporter CANAL5

Majoritatea angajaților care au depus cereri sunt cei care verifică șinele, traversele, instalațiile inginerești și răspund de buna funcționare a căilor ferate.

Brigăzile controlează zilnic bucată cu bucată fiecare porțiune, iar dacă muncitorii nu-și vor mai face treaba, atunci există riscuri pentru securitatea circulației garniturilor, odată ce nimeni nu va verifica starea căii ferate, spune șeful nodului feroviar din Bălți.

VITALII VETRENIUK, șeful Nodului Feroviar din Bălți

Până în prezent, la Bălți – Slobozia, pe secțiunea noastră, așa cum mi s-a raportat, aproximativ 70% dintre angajați au depus cereri de suspendare a contractului individual de muncă.

Aceștia sunt lucrători din sectorul căii ferate. Restul unităților activează, deocamdată. Dacă vom opri activitatea, vom opri complet circulația. Iar calea ferată este o arteră a statului. Transportul de mărfuri se va opri, trenul de pasageri, care este unul singur, se va opri și va fi o situație destul de dificilă.

Calea Ferată nostru nu se află într-o stare prea bună, iar cazurile de furt s-au înmulțit. Dacă ceva se va fura, acest lucru va pune în pericol în primul rând siguranța circulației trenurilor. În această perioadă, poate fi luată o decizie de limitare a vitezei trenurilor, poate vor exista echipe suplimentare care vor accepta să verifice drumul.

Statul, guvernul trebuie să acorde atenție situației noastre și să încerce, măcar în acest moment, să plătească datoriile salariale acumulate. Acestea sunt salariile din septembrie.

Începând cu 10 martie este planificată suspendarea activității și lucrătorilor nodului feroviar din Ocnița, unde lucrează aproximativ 300 de persoane.

Cu toate acestea, potrivit președintelui comitetului sindical al feroviarilor din Ocnița, Dmitri Fisiuc, din cauza unor întârzieri juridice, acceptarea notificărilor privind suspendarea unilaterală a acordurilor de muncă a început doar săptămâna aceasta. Feroviarii din Ocnița își vor suspenda activitatea începând cu 17 martie, până la plata integrală a datoriilor salariale.

Președintele Federației Sindicatelor Feroviarilor, Ion Zaporojan, consideră că exemplul lucrătorilor de la nodul feroviar din Bălți va fi urmat nu doar de angajații de la Ocnița, ci și de cei din alte subdiviziuni -situația din sector fiind critică. Consecințele ar putea fi dintre cele mai grave, spune liderul sindical.

ION ZAPOROJAN, președintele Federației Sindicatelor Feroviarilor

Blocajul căii ferate. Ei sunt mecanici de locomotivă, sunt și lucrători la cale. Am avertizat conducerea țării. De trei luni duc negocieri.

Toți sunt la curent. I-am avertizat pe toți miercurea trecută. Așadar, nu știu. Cărțile sunt în mâinile guvernului. Dar oamenii nu mai pot trăi fără salarii – deja a trecut a șasea lună.  Iar dacă nordul este blocat – totul se oprește. De aceea și cei de la Basarabeasca vor semna toate cererile. Asta este deja o reacție în lanț.

Autoritățile nu au reacționat public până acum la situația creată la nodul feroviar din Bălți. Postul nostru de televiziune a solicitat un comentariu referitor la suspendarea acordurilor de muncă de către feroviari de la directorul interimar al întreprinderii de stat „Calea Ferată a Moldovei” Serghei Tomșa și de la ministrul infrastructurii Vladimir Bolea, însă aceștia nu au răspuns apelurilor telefonice și mesajelor noastre. Menționăm că pentru marți, la Chișinău, este programată o întâlnire a prim-ministrului cu reprezentanții sectorului feroviar.

Precizăm că angajații Căilor Ferate și-au cerut de nenumărate ori salariile organizând proteste pe întreg teritoriul țării, inclusiv în Chișinău, în fața Președinției, Parlamentului și Guvernului. Aceștia s-au plâns că nu și-au primit lefurile de aproape jumătate de an și nu mai au bani nici pentru o bucată de pâine.

Dar totuși, autoritățile nu au venit cu nicio soluție la această problemă. Precizăm că Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” a confirmat oficial datoria salarială față de aproape 5.000 de angajați pentru perioada august-decembrie 2024. Suma depășește 156 de milioane de lei.

Se citește acum

Articole similare

ARTICOLE SIMILARE