Compania „Floarea Soarelui” anunță că va contesta în instanțele naționale și, dacă va fi necesar, în cele internaționale, decizia Consiliului Concurenței, prin care a fost amendată cu peste 123 de milioane de lei pentru practici anticoncurențiale. Într-un comunicat de presă, compania califică această decizie drept „ilegală și caracterizată prin încălcări grave ale legislației naționale și europene, având ca scop atacarea unuia dintre cei mai mari producători locali”.
„Floarea Soarelui” și „Trans-Oil Group” consideră că decizia Consiliului Concurenței este nefondată și se bazează pe un proces de investigare defectuos, în cadrul căruia accesul companiei la o parte semnificativă din materialele dosarului a fost restricționat. Compania susține că hotărârea consiliului contravine normelor internaționale privind protecția investitorilor străini, dăunând reputației și integrității „Trans-Oil Group”.
Conform companiei, în cadrul politicii sale corporative, vânzarea uleiului de floarea-soarelui îmbuteliat pe piața internă a Republicii Moldova se face cu o marjă comercială minimă, la limita rentabilității, pentru a sprijini populația. Prin urmare, pe lângă faptul că sancțiunea este evident nejustificată, aceasta este și ilogică, având în vedere contribuția companiei la asigurarea securității alimentare a cetățenilor în contextul crizei economice.
Consiliul Concurenței a impus amenzi în valoare totală de 192,6 milioane de lei pentru companiile „Floarea Soarelui” și „Lux Proba Grup” în urma unei investigații care a descoperit o înțelegere anticoncurențială între cele două companii. Ambele au fost găsite vinovate de coordonarea prețurilor pe piață în perioada octombrie 2019 – iunie 2022.
Investigația, demarată în 2022, a arătat că cele două companii au convenit asupra prețurilor înainte de a le comunica clienților. Compania „Lux Proba Grup” a solicitat „Floarea Soarelui” să ajusteze prețurile pentru rețelele comerciale, iar producătorul a solicitat informații despre tarifele distribuitorului pentru a sincroniza propriile prețuri.
Coordonarea prețurilor a afectat negativ nu doar concurența intramărcilor (pentru produsele „Floarea Soarelui”), dar și concurența intermarcilor, având impact asupra mărcilor private ale altor companii care produceau ulei la fabrica „Floarea Soarelui”.