8.9 C
Chișinău

Care sunt cele mai turbulente rute pe care zboară avioanele în Europa. Opt din zece încep sau se termină în Elveția

În anul 2024 ar fi avut loc cele mai multe turbulențe de până acum. Rapoarte care arată că oamenii au fost răniți în zboruri turbulente au apărut încă din prima zi a anului. A fost constatată inclusiv moartea unui pasager, fiind primul deces cauzat de acest factor din 1997. O nouă cercetare a evidențiat care sunt rutele din Europa cu cele mai mari șanse de turbulențe, scrie Euronews. 

Datele de la Administrația Federală a Aviației din SUA (FAA) sugerează că, din 2009 până în 2023, 37 de pasageri și 146 de membri ai echipajului au fost grav răniți din cauza turbulențelor și rămâne cea mai mare cauză a incidentelor într-un zbor comercial.

Turbulențele pot apărea oriunde, dar anumite caracteristici le pot face mai răspândite. Așadar, unde în Europa sunt cele mai turbulente rute pe care zboară avioanele și cum se compară cu restul lumii? O nouă cercetare realizată de Turbli a evidențiat care rute din Europa sunt cele mai susceptibile de a avea turbulențe.

Opt dintre primele 10 încep sau se termină în Elveția, cu alte rute trecând peste sau în jurul Alpilor. Pentru a cuantifica probabilitatea de turbulență, Turbli utilizează rata de disipare a turbulențelor (EDR). Aceasta este o măsurătoare a turbulenței atmosferice care este independentă de caracteristicile aeronavei. Este metrica standard pentru turbulența aviației, utilizată de Organizația Aviației Civile Internaționale (ICAO) și Organizația Meteorologică Mondială (

OMM). În total, cele mai turbulente rute din Europa în 2024 au fost: Nisa – Geneva: cu un EDR de 16.07 Nisa – Zurich: cu valoarea EDR de 15.49 Milano – Zurich: 15.41 Milano – Lyon: 15.37 Nisa – Basel: 15.33 Geneva – Zurich: 15.05 Nisa – Lyon: 14,99 Geneva – Veneția: 14.78 Lyon – Zurich: 14.74 Veneția – Zurich: 14.67 Orice valoare sub un EDR de 20 este considerată „ușoară”, între 20 și 40 fiind una moderată.

Nicio rută din jurul lumii nu s-a clasat ca fiind puternică (între 40-60) sau extremă (80-100) într-o medie anuală, deși este posibil ca unele incidente individuale să fi depășit aceste praguri. Cu toate acestea, turbulențele extreme sunt neobișnuite în Europa, așa că șansa producerii unui accident aviatic pe una din aceste rute este destul de mică.  În comparație, cele mai turbulente rute din lume au fost toate în America de Sud, în jurul lanțului muntos Anzi.

Cel mai turbulent traseu, cu un EDR de 24,68, a fost de la Mendoza către Santiago, cu Cordoba către Santiago pe locul doi, iar Mendoza către Salta pe al treilea. De ce turbulențele sunt mai frecvente în apropierea munților? În general, zborul deasupra sau în apropierea munților poate provoca turbulențe, în mare parte din cauza modului în care vântul interacționează cu terenul. Când vânturile lovesc o zonă muntoasă, ele pot fi forțate să se ridice peste vârfuri, provocând curenți ascendenți.

Acești curenți mobili care o iau în sus pot lovi apoi o barieră de aer stabilă la altitudine, forțându-i din nou înapoi spre sol și creând un curent descendent. Vârfurile înalte pot crea, de asemenea, ceva cunoscut sub numele de „valuri de munte”, cauzate de perturbarea fluxului de aer orizontal.

Aceste oscilații pot provoca curenți verticali de până la aproximativ 10 m/s, făcând ca cerul să fie un teren „accidentat”.  Aceste întreruperi ale curenților de aer pot perturba efectiv calea de zbor a unei aeronave, determinând ca avionul să se ridice, să coboare sau să sară în sus și în jos pe măsură ce trece prin el.

De asemenea, temperatura și umiditatea joacă un rol în severitatea turbulenței. Cu cât aerul este mai cald și mai umed, cu atât turbulențele vor fi mai extreme, explicând de ce rutele peste Anzi tind să fie mai rele. Cât de periculoase sunt turbulențele și cât de mult le agravează schimbările climatice  Avioanele moderne sunt proiectate pentru a face față chiar și celor mai extreme evenimente de turbulență, fără a fi deteriorate.

Acest aspect nu este însă valabil și pentru pasageri. În toate evenimentele în care au fost raportate turbulențe în 2024, pasagerii care așezați și purtau centura de siguranță au fost nevătămați. Cei care nu erau asigurați au suferit cele mai grave răni. Experții spun că turbulențele se înrăutățesc ca urmare a schimbărilor climatice. Mai exact, temperaturile extreme și furtunile mai puternice și mai imprevizibile înseamnă că evenimentele de turbulență extremă pot deveni mai frecvente.

Universitatea Reading din Marea Britanie estimează că până în 2050 evenimentele de turbulență vor fi de două ori mai frecvente. Industria aviației lucrează din greu pentru a menține pasagerii în siguranță. Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA) și-a lansat Platforma Turbulence Aware în 2018 și acum are peste 25 de companii aeriene care contribuie și utilizează date prin intermediul a mai mult de 2.600 de aeronave.

Informațiile de pe platformă sunt folosite în instrumentele din cabina de pilotaj și în software-ul de planificare a zborului pentru a prezice și a evita mai bine turbulențele. Pe lângă astfel de date, piloții se bazează pe sisteme radar meteo sofisticate de la bordul aeronavelor pentru a detecta și a evita zonele de turbulență. De asemenea, în acest mod poate fi raportat în timp real dacă există turbulențe pe o anumită rută.

Chiar dacă companiile aeriene au un rol important în a ajuta la evitarea zborurilor cu turbulențe, identificarea zonelor cu turbulențe poate fi destul de dificilă. Potrivit Biroului Național pentru Siguranța Transporturilor (NTSB), în 28% dintre incidentele legate de turbulențe, echipajul de zbor nu a primit niciun avertisment că ar fi pe cale să întâmpine probleme. Ca atare, sfatul pentru pasagerii preocupați de turbulențe este să-și țină întotdeauna centura de siguranță bine fixată atunci când se află într-un avion.

Se citește acum

Articole similare

ARTICOLE SIMILARE