România nu renunță la planurile sale de a intra în posesia singurului port moldovenesc cu ieșire la Marea Neagră – Giurgiulești. Menținându-și postul de ministru al Transporturilor și Infrastructurii în noul guvern de peste Prut, Sorin Grindeanu a declarat că achiziționarea acestui obiectiv strategic este una dintre prioritățile pentru perioada mandatului său.
El a anunțat că o propunere în acest sens va fi trimisă Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare, care este proprietarul portului.
Discuțiile privind achiziționarea de către România a Portului Internațional Liber Giurgiulești, situat la sudul Moldovei, au loc deja de aproximativ un an. Ministrul Transporturilor și Infrastructurii din România, Sorin Grindeanu, a subliniat că acest obiectiv este o prioritate, având în vedere semnificația economică și geostrategică a portului.
SORIN GRINDEANU ministrul Transporturilor și Infrastructurii, România
Pe parcursul acestui an, la început chiar am avut discuție cei de la BERD care sunt proprietari am avut cu omologul meu, primul ministru a României a avut discuții cu primul ministru RM. În perioada următoare eu sper să înaintăm.
E una din țintele noastre. Vrem să-l achiziționăm acel port de la BERD, fiind un port strategic important chiar dacă e pe teritoriul RM. Pentru România și Moldova strategic portul de la Giurgoiuolești e un punct important.
De aceea eu voi considera prioritatea mandatului meu să se întâmplă acest lucru.
– Cam cât estimați, care ar fi valoarea pentru achiziția portului Girgiulești?
– Haideți să vedem. Acuma e chiar e chestiunea strategică și cred că-i bine să facem pași strategici potriviți. În mod sigur când s-a ajunge la o concluzie vom transmit aceste lucrururi fiindcă e important că să fie transparență și să înaintăm aceste demersuri.
Posibilitatea unei astfel de tranzacții este criticată în Moldova. Astfel, fostul ministru al Economiei, Octavian Calmîc, nu a exclus că, după vânzarea către România, accesul la infrastructura portuară va fi limitat pentru agenții economici moldoveni, iar serviciile se vor scumpi considerabil. Pe de altă parte, în opinia sa, vânzarea pachetului majoritar de acțiuni al BERD în port a fost doar o chestiune de timp. Altă întrebare este: cui, în ce condiții și cine va fi principalul beneficiar al tranzacției?
Drept răspuns la declarațiile ministrului transporturilor și infrastructurii din România, liderul
Blocului „Victoria”, Ilan Șor, a numit vânzarea unei părți din portul Giurgiuști inacceptabilă.
„Iubiții” vecini vor să ne ia un obiect strategic important. Împreună cu acesta, Moldova va pierde controlul asupra ieșirii la mare, taxe și locuri de muncă. O parte din sistemul nostru energetic deja a fost datĂ românilor. Pământul din capitală
– americanilor. Nu există nici-o îndoială că Sandu va ceda și singurul port. Care va fi următorul „lot” din această vânzare?
– se întreabă politicianul.
ILAN ȘOR, președintele Blocului ”Victorie”
„Iubiții” vecini vor să ne ia un obiect strategic important. Împreună cu acesta, Moldova va pierde controlul asupra ieșirii la mare, taxe și locuri de muncă. O parte din sistemul nostru energetic deja a fost dată românilor. Pământul din capitală – americanilor. Nu există nici- o îndoială că Sandu va ceda și singurul port. Care va fi următorul „lot” din această vânzare?
În luna august a acestui an, Guvernul României a aprobat un memorandum care permite inițierea negocierilor cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare pentru achiziționarea portului moldovenesc Giurgiulești de pe Dunăre. Tot atunci, portalul de știri bani.md nota că BERD ar căuta cumpărători pentru cota sa parte, în posesia căreia a intrat în cadrul unei tranzacții cu probleme.
Anterior, procuratura din Republica Moldova a inițiat două anchete penale în legătură cu intrarea BERD în posesia portului. În una dintre ele este vorba de delapidarea averii străine de către șeful unei companii care a cumpărat această parte a portului cu doar 344 de dolari, după care a vândut-o BERD-ului.
După cum scria presa, suma tranzacției pentru portul Giurgiulești, în care până la acest moment s-au investit peste 50 de milioane de Euro, a fost de doar 1000 de euro. Procurorii au pus sechestru pe activele Portului Internațional Giurgiulești în valoare de 150 de milioane de lei, adică pe partea din port care astăzi aparține BERD. Astfel, orice tranzacție privind vânzarea portului sau a unei părți din acesta necesită acordul prealabil al guvernului Republicii Moldova.
Clarificând situația, purtătorul de cuvânt al guvernului, Daniel Vodă, a declarat în august că nu se discută despre vânzarea portului. „ La Giurgiulești funcționează două entități de infrastructură portuară: Portul Internațional Liber de la Giurgiulești care aparține Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare și Portul de Stat care este în proprietatea statului.
Nu există nicio discuție cu privire la vinderea portului de stat, a menționat el pe canalul său de Telegram. Potrivit lui Daniel Vodă, BERD, care deține compania concesionară a Portului Internațional Giurgiulești, poartă negocieri cu mai mulți investitori potențiali, printre care România, Turcia, Olanda și Danemarca.
În mesajul purtătorului de cuvânt al guvernului se mai spune că agenda discuțiilor dintre prim- ministrul Republicii Moldova, Dorin Recean, și omologul său român, Marcel Ciolacu, include și teme de colaborare în domeniul infrastructurii.
Amintim că acum un an, prim-ministrul României, Marcel Ciolacu, a declarat că Bucureștiul este interesat de achiziționarea Portului Internațional Giurgiulești, deoarece România este așteptată să devină un centru important în procesul de reconstrucție al Ucrainei după încheierea conflictului militar. Într-un interviu acordat canalului Digi 24 în septembrie 2023, Ciolacu a menționat că ministrul Transporturilor din România a avut discuții pe această temă cu BERD.
Portul internațional Giurgiulești este situat pe sectorul maritim al râului Dunărea, aproape de portul românesc Galați, având o adâncime a apei de până la 7 metri. Portul poate primi atât nave fluviale, cât și nave maritime.
Complexul portuar include șapte terminale și un parc de afaceri. Prin acesta trec în prezent toate livrările de export-import pe cale maritimă. Guvernul României consideră portul Giurgiulești un obiectiv strategic important.
Dacă României îi va reuși să achiziționeze pachetul de acțiuni al Portului care aparține Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare, numărul obiectivelor strategice de infrastructură pe care le deține în Republica Moldova va crește. România controlează deja conductele de gaz și tranzitul de gaze către țară, de asemenea, sub controlul României se află mai multe bănci moldovenești, iar partea română a declarat intenția de a achiziționa companiile de distribuție a energiei electrice RED Nord și FEE Nord.