Platformele digitale vor fi obligate să plătească pentru știrile australiene, indiferent dacă semnează noi acorduri cu editorii, pentru a preveni ocolirea codului de negociere pentru presă de către companii precum Meta. Guvernul Albanese a prezentat „stimulentul de negociere a știrilor”, o taxă aplicată platformelor digitale, care va fi rambursată prin compensare dacă plătesc direct editorilor de știri.
Guvernul nu intenționează să obțină venituri din această măsură, deoarece taxa va fi stabilită la un nivel mai mare decât cel pe care platformele digitale l-ar plăti prin contractele directe, stimulând astfel plata editorilor, nu a guvernului.
Această măsură răspunde anunțului din martie al Meta, compania mamă a Facebook și Instagram, care a spus că nu va mai finanța știrile din Australia prin acorduri cu editorii. Noua reglementare va impune platformelor digitale cu venituri de peste 250 de milioane de dolari în Australia – inclusiv Meta, Bytedance (TikTok) și Google – să plătească o taxă fixă sau să încheie acorduri directe cu editorii.
Deși guvernul garantează că suma totală plătită de platforme editorilor de știri nu va scădea, noul sistem ar putea dezavantaja editorii mici, dacă platformele își compensează complet obligațiile prin acorduri cu editorii mari.
După adoptarea legii, obligația de plată va fi retroactivă din 1 ianuarie 2025, iar veniturile din contractele încheiate după această dată vor putea fi, de asemenea, compensate. În 2025 vor avea loc consultări privind nivelul taxei și mecanismul de distribuire în cazul în care o platformă decide să plătească taxa guvernului în loc să negocieze cu editorii.
Guvernul a ales un model de taxare și compensare pentru a preveni refuzul platformelor digitale de a distribui știri pentru a evita obligația de a negocia cu editorii locali. Codul de negociere pentru mass-media a fost introdus în 2021 pentru a remedia dezechilibrul puternic de putere dintre platformele digitale și editorii de știri.
Codul a permis platformelor digitale, inclusiv Meta și Google, să aloce aproximativ 200 de milioane de dolari mass-mediei australiene, a cărei afacere a fost afectată de ascensiunea platformelor digitale.
Comisia parlamentară mixtă pentru social media și societatea australiană a recomandat în octombrie crearea unei „taxe pe platformele digitale” pentru companii precum Meta și Google, denumită uneori „taxa pe tehnologie”, pentru a susține jurnalismul de interes public. Raportul interimar al comisiei s-a concentrat asupra Meta, criticând în special decizia acesteia de a nu reînnoi contractele și „de-prioritizarea știrilor” pe platformele sale.