1.1 C
Chișinău

Sondaj: 37% dintre moldoveni sunt dezamăgiți de alegeri, iar 22,5% se confruntă cu neîncredere în instituții

Mai mult de jumătate din populația Republicii Moldova este dezamăgită de rezultatele ultimelor alegeri și le privește cu neîncredere, arată rezultatele unui sondaj de opinie realizat de compania Intellect Group.

Plebiscitul a amplificat scepticismul față de instituțiile și procesele democratice, iar scandalurile constante, scurgerile de informații compromițătoare și acuzațiile de mituire au provocat nemulțumiri în societate, concluzionează sociologii.

Polarizare, neîncredere și speranță de schimbare – astfel arată răspunsurile la sondajul realizat de compania Intellect Group, în care respondenții au fost rugați să își descrie într-un singur cuvânt emoțiile după alegerile care au avut loc în această toamnă.

Cel mai des, oamenii au vorbit despre dezamăgire – acest cuvânt a fost menționat de 37 la sută dintre respondenți. Pe locul doi este „neîncrederea” – acest sentiment îi încearcă pe 22,5% dintre cei care au participat la sondaj. Peste 17 la sută au vorbit despre oboseală, 7% au spus că simt furie, după alegeri, iar 6 la sută au rămas cu un sentiment de furie.

Potrivit autorilor sondajului, aceste rezultate arată că electoratul a perceput campania drept una epuizantă din punct de vedere emoțional. În același timp, în ciuda percepției generale negative, 8,2% dintre respondenți își păstrează speranța, ceea ce vorbește despre existența unui grup de optimiști care cred în schimbare.

SONDAJ INTELLECT GROUP, PRIVIND REZULTATELE ALEGERILOR DIN MOLDOVA

Cum ați descrie într-un singur cuvânt sentimentele față de alegerile recente?
Dezamăgire – 37%
Neîncredere – 22,5%
Oboseală – 17,3%
Speranță – 8,2%
Furie – 7%
Indiferență – 6%
Nu știu/Nu răspund – 2%

La întrebarea despre evenimentul din campania electorală, care s-a întipărit în memorie, majoritatea respondenților, mai exact, – 21,5% – au evidențiat desfășurarea simultană a referendumului cu alegerile. Pe locul doi sunt acuzațiile privind amestecul Rusiei în alegeri – despre asta au menționat peste 17 la sută dintre participanții la sondaj.

Iar 16 procente au menționat despre lansarea Maiei Sandu cu mult înainte startul oficial al campaniei electorale. Urmează: Mesajele despre mita electorală – peste 13%, scandalurile interetnice și apelurile la agresiune – 8,5%, scandalurile cu implicarea deputaților – peste 7 la sută, 5% au menționat dezbaterile dintre candidați, 4 la sută – consolidarea securității cibernetice și aproape 3,5% au reținut activitatea candidaților în regiuni.

SONDAJ INTELLECT GROUP, PRIVIND REZULTATELE

ALEGERILOR DIN MOLDOVACare dintre evenimentele din campania electorală v-a rămas în memorie?

Referendumul desfășurat simultan cu alegerile – 21,5% Acuzațiile privind amestecul Rusiei în alegeri – 17,4%

Startul oficial al campaniei Maiei Sandu cu mult înainte de alegeri – 16,2%

Mesajele despre mita electorală – 13,4%

Scandalurile interetnice și apelurile la agresiune – 8,5% Scandalurile din jurul candidaților – 7,4%

Dezbaterile dintre candidați – 5,2% Consolidarea securității cibernetice – 4% Activitatea candidaților în regiuni – 3,4% Altceva – 3%

Comentând rezultatele sondajului, reprezentanții Intellect Group au remarcat că referendumul, securitatea cibernetică și informațiile despre mita electorală au fost percepute ca forme de manipulare, ceea ce a accentuat neîncrederea în instituțiile și procesele democratice.

De asemenea, scandalurile constante, scurgerile de informații compromițătoare și acuzațiile privind mita au generat iritare și au amplificat sentimentul de oboseală față de agitația politică.

Potrivit autorilor sondajului, acuzațiile de ingerință din exterior și mită electorală au divizat societatea, intensificând ostilitatea dintre susținătorii diferitelor platforme politice.

Totodată, aceștia subliniază că o anumită parte a electoratului și-a pus speranțele de schimbare în promisiunile Maiei Sandu privind reformele și în integrarea europeană.

În schimb, implicarea slabă în dezbateri și activitatea redusă a candidaților în regiuni au generat scepticism, în timp ce agitația agresivă a condus la indiferență, concluzionează sociologii. Sondajul a fost realizat de compania Intellect Group, în perioada 2- 9 decembrie curent.

Se citește acum

Articole similare

ARTICOLE SIMILARE