5 C
Chișinău

Critici la adresa Parlamentului: Bugetul pentru 2025 adoptat cu întârziere și abuzuri privind moțiunile

Procesul de adoptare a bugetului de stat pentru 2025 a fost marcat de întârzieri semnificative și încălcări ale termenelor procedurale stabilite. Observațiile au fost făcute de Misiunea Promo-Lex, care evidențiază lipsa de respect față de reglementările privind transparența și procedurile parlamentare, inclusiv amânarea dezbaterii moțiunii simple depuse de Blocul Victorie. Detalii, în material.

Proiectul Legii bugetului de stat pentru 2025 a fost votat cu întârziere. Misiunea de observare Promo-Lex afirmă că termenele pentru prezentarea și adoptarea bugetului de stat, al asigurărilor sociale și al fondurilor pentru asistență medicală au fost depășite.

Conform experților, Guvernul trebuia să prezinte proiectele până pe 15 octombrie, iar Parlamentul să le adopte până pe 1 decembrie.

Totuși, bugetul a fost votat abia pe 5 decembrie, după patru ore de discuții, ceea ce reprezintă o încălcare a procedurilor.

Promo-Lex amintește și de moțiunea simplă depusă de Blocul Victorie, la ședința plenară din 15 noiembrie. Potrivit Regulamentului Parlamentului, dezbaterea urma să aibă loc la data stabilită de Biroul permanent, în termen de 14 zile lucrătoare.

”În acest sens, observăm că legiuitorul a acordat discreție Parlamentului în stabilirea datei pentru dezbaterea moțiunii, însă doar în interiorul termenului de 14 zile. Respectiv, Promo-LEX consideră neîntemeiat motivul de refuz precum că „nu a întrunit numărul necesar de voturi pentru includere în ordine de zi, la Biroul permanent”. Evidențiem că, moțiunile sunt printre puținele instrumente de control parlamentar de care dispune o poziție, iar refuzul includerii pe ordinea de a denota un abuz a majorității parlamentare,” precizează experții.

”În acest sens, observăm că legiuitorul a acordat discreție Parlamentului în stabilirea datei pentru dezbaterea moțiunii, însă doar în interiorul termenului de 14 zile. Respectiv, Promo-LEX consideră neîntemeiat motivul de refuz precum că „nu a întrunit numărul necesar de voturi pentru includere în ordine de zi, la Biroul permanent”. Evidențiem că, moțiunile sunt printre puținele instrumente de control parlamentar de care dispune o poziție, iar refuzul includerii pe ordinea de a denota un abuz a majorității parlamentare”.

În ceea ce privește respectarea transparenței decizionale, Promo- LEX constată că aceasta a fost afectată în cazul a nouă proiecte votate. Menționăm că, în documentul de politică Reglementarea statutului opoziției parlamentare în Republica Moldova, Promo-LEX a formulat mai multe recomandări care ar putea contribui la consolidarea rolului și statutul opoziției parlamentare, la democratizarea relației putere – opoziție și perfecționarea proiectului Codului cu privire la organizarea și funcționarea Parlamentului Republicii Moldova. Asociația Promo-Lex, care monitorizează activitatea legislativului, a declarat în repetate rânduri că majoritatea parlamentară restrânge drepturile colegilor săi din opoziție și încalcă regulamentele parlamentare. Deputații majorității nu au comentat încă observațiile Promo-LEX.

Se citește acum

Articole similare

ARTICOLE SIMILARE