Aproape 10 milioane de lei, conform datelor oficiale, a costat campania electorală a Maiei Sandu în primul tur. Astfel, în ceea ce privește cheltuielile pentru agitaţie, actualul șef al statului depășește cu mult concurenții. Experții IDATA au ajuns la această concluzie pe baza informațiilor de la Comisia Electorală Centrală. Și asta fără a lua în calcul utilizarea resurselor administrative, care a fost menţionată nu doar de unii dintre candidații la președinție, ci și de observatori independenți.
Maia Sandu, cea care va participa în turul II al alegerilor prezidențiale, a cheltuit aproape 10 milioane de lei pentru campania sa electorală. Potrivit datelor furnizate de compania sociologică iData cu referire la Comisia Electorală Centrală, cheltuielile candidatului partidului de guvernământ Acțiune și Solidaritate depășeșc cu mult ale celorlalți concurenți.
Liderul formațiunii politice „Partidul Nostru” Renato Usatîi, care a ocupat locul doi după cheltuieli, a alocat pentru campanie peste 6 milioane 233 mii de lei. Al treilea candidat din această listă, din partea PSRM, Alexandr Stoianoglo – a cheltuit mai mult de 4 milioane 665 mii de lei. Urmează: Irina Vlah cu 2 milioane 770 mii lei, Vasile Tarlev cu 2 milioane 394 mii lei și Natalia Morari cu 1 milion 809 mii lei. Ceilalți candidați au cheltuit mai puțin de un milion de lei. Ion Chicu – 911 mii, Andrei Năstase – 910 mii, Victoria Furtună – 885 mii și Tudor Ulianovschi – 523 mii lei, iar Octavian Ticu a cheltuit cel mai puțin în campanie – 293 mii lei.
Între timp, Renato Usatîi, susține că, actualul șef al statului a folosit şi alte mijloace pentru a participa la plebiscit. Potrivit politicianului, peste 90 de milioane de euro din fonduri europene au fost cheltuiți în ultimele 6 luni pentru campania de organizare a referendumului și susținerea candidatului Maia Sandu. Usatîi a spus că acest lucru s- a făcut prin directorul Fundației Konrad Adenauer, Martin Sieg, iar banii, inclusiv, au fost destinați ONG-urilor și posturilor TV proguvernamentale.
Nici reprezentanții staffului electoral al lui Sandu și nici președintele nu au comentat
Şi alți oponenți politici ai Maiei Sandu au spus că au fost folosite resurse administrative pentru promovarea candidaturii ei și au fost cazuri de imixtiune din străinătate. Printre cele mai flagrante încălcări a fost evidenţiată campania desfășurată de miniștrii și deputații PAS pe banii contribuabililor, în loc să-și facă treaba. Şi observatorii independenți au subliniat asta. În raportul intermediar al misiunii de observatori a OSCE la Chișinău se menționează că președintele Maia Sandu a beneficiat de o poziție privilegiată în mass-media și a utilizat resursele administrative în campania electorală. Potrivit participanților la misiune, combinarea referendumului privind aderarea la UE cu alegerile prezidențiale din Moldova a deschis calea pentru abuzuri, de care autoritățile au profitat.
IData relatează cu referire la datele CEC că pe baza rezultatelor primului tur al alegerilor prezidențiale, că cel mai mult pentru un vot – 192 de lei – a cheltuit candidatul independent Natalia Morari. Pe locul doi se află Andrei Nastaste cu 92 lei, pe poziţia a treia Tudor Ulianovschi cu 66 lei. Acesta este urmat de Vasile Tarlev cu 49 lei, Irina Vlah cu 33 lei, Renato Usatîi și Ion Chicu – câte 29 lei şi Octavian Ţîcu cu 20 lei. Lista este completată de Maia Sandu cu 15 lei, Victoria Furtuna cu 13 lei și Alexandr Stoianoglo cu 12 lei cheltuiţi pentru un vot.