Așa-numitul ajutor istoric al UE, intens mediatizat de autorități și anunțat la Chișinău de către președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, nu este altceva decât o nouă capcană a datoriilor — un credit de 1,5 miliarde de euro, la care se adaugă 300 de milioane de euro sub formă de granturi, generoase. Toți acești bani, sub umbrela Planului de Creștere al Moldovei, vor fi probabil cheltuiți la fel de ineficient ca și cei 2,2 miliarde de euro alocați de UE regimului pro-occidental de la guvernare din 2021 încoace. Planul nu este altceva decât o utopie fantastică, un fel de New- Vasiuki, nu altfel. Dar să luăm lucrurile pe rând.
Momentul prezentării acestui pachet de ajutor fără precedent, cum l-a numit mass-media pro-guvernamentală, nu a fost ales întâmplător — fix în timpul alegerilor. Se sugerează astfel că UE ajută și va continua să ajute dacă votul este „corect”. Nici Bruxelles, nici Comisia Electorală Centrală a Moldovei, controlată politic, nu văd vreo încălcare în acest sens.
Ursula von der Leyen a numit această capcană a datoriilor un „ajutor esențial”, care, după cum spune ea, ar putea „duce la dublarea economiei moldovenești în următorul deceniu”. La această afirmație, economiștii din Moldova, sănătoși la cap, au rămas perplecși. Cum este posibil așa ceva?! Desigur, e o minciună sfruntată, dar sună frumos. Având în vedere ritmul de creștere economică al Moldovei, de aproximativ 1%, ar fi nevoie de 100 de ani pentru ca economia să se dubleze.
De exemplu, în 2023, creșterea PIB-ului a fost de doar 0,7%, nici măcar 1%, iar în al doilea trimestru din 2024, comparativ cu aceeași perioadă din 2023, creșterea a fost de 2,4%, o cifră exagerată.
VLADIMIR GOLOVATIUC, economist: „Acești 2% pe care i-au raportat nu salvează Moldova în niciun fel. Toată lumea spune deja că pentru un progres real, e nevoie de o creștere anuală de 8-10%.”
Cu toate acestea, Moldova, sub conducerea actuală, împrumută foarte bine bani. În primele șapte luni ale acestui an, datoria publică a Moldovei a crescut cu 5,72 de miliarde de lei. Astfel, datoria internă și externă deja totalizează aproximativ 109,72 de miliarde de lei, din care datoria internă a crescut cu 4,25 de miliarde, iar cea externă a depășit deja 5 miliarde de dolari.
Datoria publică a Moldovei:
- 5,72 de miliarde de lei — creșterea datoriei publice totale în doar 7 luni din 2024
- 109,72 de miliarde de lei — datoria totală internă și externă
- 4,25 de miliarde de lei — creșterea datoriei interne
- peste 5 miliarde de dolari — datoria externă a Moldovei
Noul credit de 1,5 miliarde de euro pentru implementarea Planului de Creștere al Moldovei este planificat pentru perioada 2025-2027. Detaliile creditului nu erau cunoscute de autoritățile Republicii Moldova, după cum a declarat vicepremierul Cristina Gherasimov: „Așteptăm comunicatul de presă al Comisiei Europene”. Și a apărut! Conform comunicatului, creditul va fi acordat cu o dobândă de 3%, iar termenul de rambursare va fi de până la 40 de ani, ceea ce înseamnă că ultima plată va fi făcută în 2074. Deci, vor rambursa alte guverne, nu Sandu și PAS. Așa că e mai simplu să iei creditul, fără să te gândești la consecințe.
Reprezentantul UE pentru afaceri externe, Josep Borrell, în general, a afirmat că acest plan reprezintă „o recunoaștere a progreselor impresionante ale Moldovei pe drumul său european”. Nici mai mult, nici mai puțin. Cu toate acestea, progresul impresionant al Moldovei în cifre arată astfel: corupția a crescut cu 40% în 2023 – conform datelor CNA, economia este în stagnare, exporturile către UE scad, mortalitatea crește, natalitatea scade, iar migrația este în creștere — aproximativ 150 de oameni părăsesc Moldova zilnic.
Majoritatea populației trăiește la limita sărăciei.
Vicepremierul pentru integrare europeană, Cristina Gherasimov, aproape că a experimentat un moment de extaz, îndemnând mass- media din Moldova: „Să ne bucurăm de această zi și de aceste fonduri pe care le-am așteptat cu toții!”
Dar, cum adică „le-am așteptat cu toții”? Ce a fost înainte de această „zi minunată”? Comisia Europeană a confirmat negru pe alb că, din 2021, a alocat deja Moldovei 2,2 miliarde de euro. Unde sunt acești bani? Pe ce au fost cheltuiți? Și de ce cetățenii Moldovei nu au simțit niciun efect de la aceste infuzii?
VLADIMIR GOLOVATIUC, economist
„Cei 2,2 miliarde de euro – oamenii spun că nu i-au simțit deloc. O parte a mers pentru compensații, o parte pentru achiziții transmise către „Energocom”, iar restul a mers în sprijin bugetar. Acesta este sprijinul bugetar. 0- Au dat doar vreo 100-150 de milioane, iar o mică parte de 50-70 de milioane s-au dus pentru sprijin bugetar. Adică a fost folosită pentru susținerea guvernului, pentru niște cheltuieli, fără să precizeze. Dar este o sumă uriașă – 2 miliarde 200 de milioane
Apropo, din această sumă imensă, așa cum a descoperit fostul procuror Victoria Furtună, doar 7% au fost folosiți efectiv pentru compensații. Restul au fost direcționați pentru nevoile partidelor, consultanților europeni și presei pro-guvernamentale. Alte aproximativ 2 miliarde de euro au fost primite de guvernarea PAS din 2022 prin intermediul așa-numitei Platforme de Sprijin pentru Moldova.
În plus, noul împrumut de la FMI, în valoare de 160 de milioane de dolari, precum și ajutorul anunțat de secretarul de stat al SUA, în valoare de 135 de milioane de dolari, dintre care 50 de milioane pentru reformele justiției și 85 pentru sectorul energetic. Iar în final, nici reforme, nici un sector energetic eficient, nici bani.
Potrivit economistului Vladimir Golovatiuc, aceeași soartă vor avea și următoarele 1,8 miliarde de euro.
Acum despre Planul de Creștere a Moldovei în sine – acesta este irealizabil în esența sa. De aici și concluzia că are un caracter populist. Gândiți și singuri.
Pe site-ul eu4moldova.eu, care este un proiect al reprezentanței Uniunii Europene în Moldova, este colectată informația detaliată despre sprijinul și cooperarea dintre Uniunea Europeană și Republica Moldova. Aici sunt dezvăluite detaliile acestui plan ambițios:
Salariul mediu în economie va ajunge la 27 de mii de lei până la sfârșitul deceniului. Vor fi create 100 de mii de locuri noi de muncă în trei ani, precum și 5.000 de noi întreprinderi, vor fi construite două noi spitale în Cahul și Bălți, centura Chișinăului, autostrada
Odesa – Chișinău – Iași. Poduri peste Prut, iar cel mai important, mărfurile moldovenești vor avea acces pe Piața Unică a UE și așa mai departe.
În general, un fel de „New-Vasiuki”. Doar că pentru aceste povești electorale vor plăti toți cetățenii Moldovei, subliniază Vladimir Golovatiuc.
VLADIMIR GOLOVATIUC, economist
Despre aceste locuri de muncă se vorbește de 20 de ani. Și situația rămâne aceeași. Crearea locurilor de muncă, deschiderea de noi întreprinderi. Da, vor fi deschise 5 mii de întreprinderi, dar se vor închide 7 mii. Acestea sunt doar vorbe. Pentru ca banii să fie folosiți eficient, este necesar să se pună un diagnostic foarte clar și precis — asupra a ceea ce se întâmplă în economie.Este necesar un program complex. Altfel, 1,4 miliarde se vor risipi, ca nisipul.
Și încă un aspect important. În ciuda simpatiei pentru Sandu și PAS, ajutorul anunțat nu este acordat pur și simplu. Este condiționat de lupta împotriva corupției și implementarea reformelor. Nu doar simularea acestora, ci implementarea efectivă, cu rezultate concrete. La urma urmei, sunt banii contribuabililor europeni. Și, mai devreme sau mai târziu, aceștia vor cere socoteală conducerii UE, la fel cum noi o întrebăm acum pe Sandu: Unde sunt banii?