10.5 C
Chișinău

Investiții uriașe, trafic minim: De ce drumul Leova-Bumbăta rămâne nefolosit?

Construit cu mulți bani, inaugurat cu mare fast și luat la ochi de Procuratură – cei drept, fără prea mult exces de zel, drumul de acces Leova-Bumbăta nu este utilizat la capacitate maximă. Prin parcarea modernă se plimbă vântul, peste podul de pontoane, din când în când, trece câte un automobil, iar cum vine noaptea – și vameșii, și polițiștii de frontieră pleacă acasă. Din ce cauză cea mai costisitoare bucată de drum din țară este aproape pustie, au aflat reporterii Canal 5.

Cel mai scump drum din Republica Moldova, Leova – Bumbăta nu este utilizat la capacitatea maximă. Punctul de trecere a frontierei, drumul de acces și parcarea pentru camioane au fost date în exploatare cu mai bine de trei luni în urmă, însă prea puțini călători vin să treacă hotarul cu România pe aici. Din când în când – câte un automobil și vântul circulă pe tronsonul, în care statul a investit milioane de lei.

Problema ar fi în podul de pontoane, care a fost construit temporar și care nu este destinat camioanelor de mare tonaj. Potrivit președintelului raionului Leova, Nicolae Popa, pe partea română nu există infrastructura necesară pentru a sprijini creșterea volumului de trafic, iar punctul de trecere lucrează doar 12 ore.

NICOLAE POPA, președintele raionului Leova

Problema nu este în Republica Moldova, ci în partea română, care, până în prezent, nu a acceptat să funcționeze 24 de ore. – Dar cum a motivat partea română? Din ce cauză nu acceptă ca podul să funcționeze 24 de ore? – Păi, eu nu știu exact din ce motive nu au oferit un răspuns clar. Sunt mai multe considerații. Din ceea ce am auzit, ei nu sunt pregătiți cu porțiunea de drum de la pod și prin localitatea Bumbăta, deoarece acea zonă nu corespunde. Acolo sunt câțiva kilometri care încă nu sunt pregătiți.

În așa fel, și parcarea modernă pentru camioane rămâne nefolosită.

MARIA STOIAN, reporter Canal 5

– Această parcare imensă este pustie, după cum puteți vedea, nici urmă de mașină sau camion nu stă aici și nici nu se știe când va putea fi folosită la capacitatea ei maximă. Iar asta, pentru că autoritățile au decis să pună carul înaintea boilor. Nu au rezolvat problema accesului non-stop către vama Leova-Bumbăta.

Respectiv, șoferii nu au nevoie să stea aici și aleg un alt punct vamal, cum ar fi cel de la Leușeni, care activează fără întrerupere.

Președintele raionului confirmă faptul că traficul pe aici nu este folosit la capacitatea maximă,

NICOLAE POPA, președintele raionului Leova

Știu că dimineața este un rând acolo, oamenii traversează, dar, cu părere de rău, dacă activează doar până la 20:00, cei care își planifică călătoria știu că nu vor reuși să ajungă la timp și, din această cauză, aleg alte rute, cum ar fi Leușeni sau Cahul.

Guvernarea s-a grăbit să bifeze inaugurarea unui nou punct de trecere a frontierei, investind sume enorme, iar localnicii din zonă, cu care am discutat, ne-au spus că, dacă s-a construit un pod de pontoane, încă și temporar, s-a dublat și munca, dar și cheltuiala. Ei mai cred că drumul modern va rămâne pustiit mult și bine, încât nu cred că cei de la putere vor reveni în curând la proiect.

– Podul trebuie de schimbat, trebuie de făcut podul din piatră. După asta o să meargă și mașinile mari și mici. – Dar acum ce o să se întâmple? Asta o să dureze câțiva ani. – Asta dacă o să fie peste 10 ani, o să fie bine.

– Eu nu locuiesc departe de pod, undeva 300 de metri. Chiar m-am uitat 2-3 ore special, trec trei-patru-cinci mașini maxim. – Poate cândva când o să fie pantoanele scoase și o să traverseze și mașinile mari de mare tonaj, atunci poate să fie schimbări. – Dar am înțeles că o să dureze, poate până în 2027- 2028? – Încă să nu fie mai mult.

– Nu circulă des, dar circulă. – De câte ori am fost mai mult de patru-cinci mașini nu erau. Se întâmpla fă fiu în vamă chiar și singur, se întâmpla și două mașini doar, dar pe seară de exemplu dacă vă duceți păi nimic, adică care sunt pe loc aici văd mai clar că sunt puțini.

Paradoxul traseului pustiit mai ține și de faptul că acesta are o faimă controversată. Este supranumit și cel mai scump drum din Moldova. Costul lucrărilor de construcție a drumului de acces de 3,6 km și a infrastructurii punctului de frontieră Leova – Bumbăta se ridică la 252,23 milioane de lei. Cu alte cuvinte, aceasta este porțiunea de drum, pe care fiecare kilometru costă trei milioane de euro. Ministrul infrastructurii, Andrei Spînu, justifica prețurile înalte prin faptul că aici intră și și cheltuielile pentru iluminare, pentru racordare, că a fost construit într-un ritm cum nu s-a mai întâmplat în Moldova și, în general, că locul era mlăștinos.

Cu toate acestea, după ce a fost inaugurat cu mult fast și poze faimoase de protocol, un reprezentant al Administrației de Stat a Drumurilor a fost pus sub învinuire într-o cauză penală, în care sunt investigate posibile ilegalități în procesul de construire a drumului, asta, după ce la sfârșitul anului trecut mai mulți angajați de la Administrația de Stat a Drumurilor au ajuns în vizorul CNA. Atunci, oamenii legii au descins cu percheziții într-o cauză penală pentru „abuz de putere și abuz de serviciu”. Procuratura Anticorupție menționa că acțiunile vizează pretinsele acțiuni ilegale ale factorilor de decizie din cadrul Administrației de Stat a Drumurilor, precum și a unor persoane fizice, referitoare la construcția drumului de acces Leova-Bumbăta.

Se citește acum

Articole similare

ARTICOLE SIMILARE