Misiunea de observare a alegerilor prezidențiale și a referendumului constituțional, organizată de asociația „Promo-LEX”, a identificat publicitatea electorală în peste 1.400 de cazuri. Cele mai frecvente forme de publicitate au fost materialele de vizibilitate și cele de informare tipărite, iar lideri în utilizare au fost PAS și Maia Sandu. Raportul, care acoperă perioada 18 septembrie – 1 octombrie, a fost prezentat vineri în cadrul unei conferințe de presă. De asemenea, au fost raportate 32 de cazuri de utilizare abuzivă a resurselor administrative, majoritatea vizând tot partidul de guvernământ și pe șeful statului.
MARIANA FOCȘA, analistă electorală, Promo-LEX
– Cazurile respective s-au manifestat în mare parte prin implicarea în activități de campanie a persoanelor care dețin în funcție de demnitate publică fiind observate 11 cazuri, precum și prin efectuarea agitației electorale cu implicarea funcționarilor în sectorul bugetar în timpul orelor de muncă, constatându-se 21 de astfel de cazuri.
Analista electorală, Mariana Focșa a constat de asemenea că cele mai multe venituri raportate de candidații la alegerile prezidențiale, majoritatea provenind din fonduri ale partidelor politice, au fost din partea PAS și Maia Sandu. În ceea ce privește referendumul, PAS a raportat cheltuieli de peste 1,2 milioane de lei, majoritatea fiind alocate pentru materiale promoționale și organizarea de activități electorale.
MARIANA FOCȘA, analistă electorală, Promo-LEX
– Cei mai mulți bani au fost raportați de Maia Sandu, desemnată de PAS cu aproximativ 4,7 milioane de lei, Alexandr Stoianoglo desemnat de Partidul Socialiștilor cu 4,4 milioane de lei și respectiv Renato Usatîi cu 2,4 milioane de lei. Prin urmare, constatăm că cel puțin 89% din totalul veniturilor achitate au fost raportate de trei concurenți electorali și doar 11 % din ceilalți opt concurenți înregistrați.
La fel, au fost raportate presupuse acte de intimidare a competitorilor.
MARIANA FOCȘA, analistă electorală, Promo-LEX
În perioada monitorizată am mai observat de asemenea și două cazuri de pretinsă intimidare a concurenților electorali și într-un caz a fost vizat PCRM când doi agitatori au fost reținuți de poliție pentru faptul că distribuiau materiale electorale prin care promovau opțiune NU la Referendum. Potrivit Poliției, motivul reținerii ar fi fost suspiciunile legate de conformitatea materialelor distribuite cu legislația în vigoare. În al doilea caz, a fost vizată Irina Vlah, care a încercat să se lanseze în campania electorală la Naslavcea, Ocnița, însă reprezentanții forțelor de ordine, potrivit afirmațiilor acesteia, nu i-au permis accesul în regiune.)
În cel de-al treilea raport au fost menționate și litigii electorale: instanțelor de judecată le-au fost înaintate opt acțiuni care vizau excluderea unei formațiuni politice din lista partidelor cu drept de participare la alegeri, constituirea secțiilor de votare și refuzul de înregistrare ca persoană de încredere. Aceste acțiuni au fost examinate de instanțe într-un termen variind de la 2 la 10 zile, iar în două cazuri termenul legal de soluționare a fost depășit. De asemenea, s-a menționat că în cadrul CECE nr. 38 au fost constituite doar două din cele cinci birouri electorale ale secțiilor de votare stabilite de CEC în Federația Rusă.
Întrebat dacă este democratic ca CEC să excludă din campania pentru prezidențiale trei candidați la cererea lui Cernăuțeanu, fără o decizie de judecată, șeful PROMO-LEX, Nicolae Panfil, a declarat că nu poate comenta situația, deoarece nu sunt prezentate dovezi clare sau solicitări oficiale care să impună retragerea unor candidați.
NICOLAE PANFIL, șeful Misiunii de Observare, PROMO-LEX
– Haide-ți să vedem când acest lucru se va întâmpla dacă vor exista astfel de solicitări, demersuri din partea IGP sau a altor instituții, ce probe vor exista acolo și atunci ne vom putea expune. În acest context nu pot să vă comentez pentru că vă dați bine seama există prevederi concrete, specificate în Codul Electoral care spun exact în ce situații pot fi retrași concurenții electorali.
Acum din ceea ce spuneți dvs nu îmi este clar care prevederi ar putea fi invocate.
Cei vizați în documentul Promo-LEX nu au comentat afirmațiile. Aceasta este al treilea raport de monitorizare a alegerilor prezidențiale și a referendumului constituțional. Următorul raport va fi prezentat în data de 11 octombrie.