25.2 C
Chișinău

A treia încercare de licitație la Aeroportul Chișinău: Lagardère, unicul pretendent pentru spațiile comerciale

Pe 28 septembrie va avea loc o nouă licitație pentru închirierea spațiilor comerciale din Aeroportul Internațional Chișinău. Aceasta va fi a treia încercare de a schimba chiriașii punctelor comerciale din zona Duty Free și alimentație publică. Licitația a fost anulată de mai multe ori în trecut din cauza scandalurilor legate de singurul pretendent la acest activ râvnit – compania franceză Lagardère.

Potrivit bloggerului Eugen Luchianiuc, această firmă a ajuns din timp la o înțelegere cu autoritățile din Moldova că va câștiga licitația, fapt care a trezit suspiciuni rezonabile de corupție, inclusiv Procuraturii Anticorupție. Unul dintre argumente, care, de altfel, nu a fost negat nici de francezi – conducerea firmei lor s-a întâlnit cu ministrul economiei, Dumitru Alaiba, și cu reprezentanții Agenției Proprietății Publice încă înainte de anunțarea licitației.

Iată că acum, înainte de licitația programată pentru 28 septembrie, au apărut noi detalii care indică anumite manipulări. Bloggerul Eugen Luchianiuc a obținut o broșură a companiei franceze Lagardère, trimisă Agenției Proprietății Publice încă din primăvara anului 2023, imediat după ce statul a preluat administrarea Aeroportului Chișinău. Adică, înainte de anunțarea așa-numitului concurs cinstit. Bloggerul consideră că pe baza acestei broșuri a fost elaborată și condițiile tehnice pentru licitație.

EUGEN LUCHIANIUC, blogger:

„Dacă ne uităm cu atenție la prezentare, înțelegem că condițiile tehnice desenate de oamenii de la Agenția Proprietății Publice au fost inspirate de acolo. Planul de marketing și promovare este copiat 100%. Dispunerea punctelor de vânzare a produselor alimentare este și ea copiată de la firma Lagardère. Pe de altă parte, în prezentare sunt aeroporturi care nu sunt publice. Și ce contează pentru francezi să ia schemele oamenilor lui Spînu. Sunt și fraze întregi de genul «dovada experienței», care sunt copiate integral și traduse cuvânt cu cuvânt în prezentare.”

De altfel, condițiile licitației, care sunt îndeplinite doar de Lagardère, au dus la problema de a găsi un alt participant care măcar să dea impresia de concurență. În februarie, cu o zi înainte de expirarea termenului, doar compania Le Bridge a depus documente. Prima încercare a fost anulată tocmai din cauza lipsei de concurență.

La a doua licitație, nu a mai existat nimeni altcineva în afară de Lagardère. Concursul a fost prelungit, conform legii, și, în lipsa altor doritori, s-a desfășurat doar cu această singură companie. Dar nici de această dată lucrurile nu au decurs fără probleme. Se pare că Lagardère nu a demonstrat suficientă experiență de lucru în alte aeroporturi. Bloggerul Eugen Luchianiuc a explicat în investigația sa de ce s-a întâmplat asta.

EUGEN LUCHIANIUC, blogger:

„Cei de la APP, în loc să numere aeroporturile europene ale Lagardere, au calculat global și acest lucru i-a împiedicat pe francezi din punct de vedere tehnic să câștige a doua licitație. Comisia de licitație s-a împotrivit și a mers exact în baza caietului de sarcini și au invalidat oferta „Lagardere”, care aveau deschise magazine în 7 sau 8 aeroporturi în Europa, în condițiile în care în caietul de sarcini era indicată necesitatea a cel puțin 10 aeroporturi anume europene”.

La a treia licitație, autoritățile au corectat greșelile. Potrivit noilor condiții de concurs, candidații pentru spațiile comerciale din aeroportul Chișinău trebuie să aibă experiență de lucru în cel puțin 7 aeroporturi europene. Iar perioada de închiriere a fost extinsă de la 3 la 5 ani. În curând ar trebui să fie anunțate rezultatele. Dar până acum, pe lista candidaților se află din nou o singură companie – nu o să credeți – tot Lagardère!

Se citește acum

Articole similare

ARTICOLE SIMILARE