Cunoscutul blogger Eugen Luchianiuc susține că au fost făcute modificări în caietul de sarcini pentru licitația de la aeroport. Potrivit lui, din conținutul în engleză, nu și în română, au fost scoase condițiile din cauza cărora alte companii, cu excepția Lagardere, nu puteau participa la tender. Luchianiuc afirmă că, acest lucru a fost făcut intenționat acum pentru a arăta că, de fapt, erau mai multe companii care întruneau condițiile de participare la licitație. Numai că, spune în continuare bloggerul, firmele nu s-au grăbit să depună dosarul de participare tocmai după ce văzuse că trebuie să corespundă mai multor cerințe.
„Toate companiile care au fost interesate, au văzut primele condiții și, atâta timp cât nu corespundeau nici nu s-au mai obosit să pregătească dosarul de participare. Pregătirea acestuia durează și nu mai cred să reușească cineva de azi până pe 24 iunie când se termină primirea documentelor să reușească să completeze și să adune tot dosarul”, a scris Luchianiuc pe blogul său, unde a făcut apel la șefa Procuraturii Anticorupție, Veronica Dragalin să revadă atent dacă acțiunile de la Aeroport întrunesc sau nu norma legală a Republicii Moldova.
Modificările, potrivit bloggerului, care prezintă și acte confirmative, vizează regulile de participare pentru zona de magazine. El spune că a fost scoasă condiția ca participantul la licitație să aibă cel puțin 7 ani de experiență în domeniul Travel Retail și al alimentației publice, în cel puțin 10 aeroporturi din Uniunea Europeană, cu un trafic de minimum 2,5 milioane de pasageri în ultimii 3 ani. Alta ținea de obligația ca, în ultimii 5 ani, să fie gestionat cel puțin 3 spații comerciale de tip „Travel Retail” și 3 spații de tip „Public Catering” în aeroporturi internaționale cu un trafic de minimum 2,5 milioane de pasageri, în ultimii 3 ani.
După materialele publicate de Eugen Luchianiuc liderul UNIREA – ODIP, Vlad Bilețchi a mers la procuratura Anticorupție, unde le-a solicitat procurorilor să redeschidă procesul penal privind darea în chirie a spațiilor comerciale de la Aeroport și să investigheze legalitatea recentelor modificări introduse în caietul de sarcini, care, potrivit lui, au fost făcute ilegal.
VLAD BILEȚCHI, președinte Unirea ODIP: „A fost modificat din nou, pe furiș, caietul de sarcini. Noi avem un caiet de sarcini în limbile română și engleză, care inițial a fost transmis tuturor participanților sau, mai bine zis, posibililor participanți. Le-a fost trimis un anumit formular în care scria că, dacă vrei să aplici pentru travel retail, adică să vinzi produse, și pentru catering și alimentație publică – sunt două loturi diferite – iată care sunt condițiile. Doar că acum, la cei care vor să vândă produse, le-au impus și condițiile pentru catering. Dacă vrei să vinzi baterii, trebuie să ai experiență și în mâncare: să fierbi zeamă, borș etc. Le-au trimis inițial acest caiet de sarcini cu intenția să-i descurajeze și să le dea de înțeles că nu sunt eligibili. Pe această cale mă adresez procurorilor, dacă mai avem procurori onești în această țară, să redeschidă acest dosar penal și să investigheze cât de legal este să schimbi regulile jocului în timpul jocului, să creezi situație de concurență incorectă, ilegală”.
Potrivit lui Bilețchi, organizatorii licitației favorizează compania franceză Lagardere, care, chiar dacă încă nu a fost declarată câștigătoare, deja împarte aeroportul de parcă ar fi al lor, adaugă activistul politic.
VLAD BILEȚCHI, președinte Unirea ODIP: „Companiile internaționale mari, bineînțeles, că nu știu despre acest lucru, n-au fost anunțate. Ele au primit doar primul caiet de sarcini, unde este clar că singura companie care se potrivește este Lagardere. Acuma vor să dreagă busuiocul, crezându-ne din nou proști, că noi nu vom observa modificările, că nu vom vedea această schimbare în documente. Ca să fie foarte clar, au pus condițiile de la un concurs la alt concurs, astfel încât să nu întrunești condițiile, doar Lagardere să le întrunească. Astfel, ei au vrut să scoată părticica aceea combinată, poate nimeni nu va observa. Lagardere e bine mersi, că deja a depus actele, alte companii nu-și vor da seama, publicul va înghiți “catleta”. Lagardere deja vine la Aeroport și ia măsuri, câtă mobilă să aibă, unde să fie frigiderele; nu-i interesează deloc cum să dezvolte afacerea în Moldova, să plătească bani. Îi interesează să partajeze bunurile statului după cum vor ei. Asta face Spînu și șarlatanii lui”
Am solicitat un comentariu de la Aeroportul Chișinău, dar deocamdată nu am primit un răspuns. Nici șeful Agenției Proprietăți publice, Roman Cojuhari nu ne-a răspuns la apeluri pentru o reacție. Nici de la responsabilii de la Procuratura Anticorupție nu am primit un răspuns la acest subiect.
În prezent, sunt depuse cererile pentru participare la a treia licitație pentru închirierea spațiilor comerciale din aerogară. Dosarele sunt recepţionate până în 24 iunie. În data de 25 și 26 ele vor fi examinate, iar în 27 iunie este planificată desfăşurarea concursului și anunțarea câștigătorului.
Amintim că, cele două licitații de la Aeroport au eșuat din lipsa concurenţei necesare, deoarece la ele a participat doar Lagardere, o companie franceză. Mai mulți politicieni din opoziție și experți consideră că pentru ambele tendere s-au impus condiții care favorizau doar această firmă, cu reprezentanții cărora s-a întâlnit inclusiv președintele Maia Sandu.
Potrivit unor exponenți ai opoziției, în spatele ilegalităților de la Aeroport s-ar afla ministrul Infrastructurii Andrei Spînu, care favorizează Lagardere, acuzații respinse de oficial. Totuși, după anularea primului concurs, demnitarul a spus că dacă la noua licitație va participa o singură companie, aceasta poate fi declarată câștigătoare.
Deși șeful grupului Lagardère a demisionat recent din funcțiile sale de conducere, inclusiv din postul de director general, după ce procurorii francezi i-au adus acuzații în legătură cu o anchetă privind finanțarea cheltuielilor personale ale companiilor sale.
La începutul lunii, Parlamentul a votat legea prin care Aeroportul Chișinău a fost inclus în lista bunurilor care nu pot fi privatizate, principalul scop al amendamentului fiind extinderea termenului de arendă al spațiilor comerciale de la 5 la 5 ani, a recunoscut deputatul PAS, Radu Marian. Potrivit lui, prin această modificare, autoritățile doresc să atragă mai mulți candidați interesați de localurile din Aerogară. Blocul Comuniștilor și Socialiștilor a sesizat Curtea Constituțională declarând că, modificările au fost operate cu încălcarea procedurii legislative și urmăresc alte scopuri decât cele declarate.
Potrivit informațiilor postate pe site-ul Moodie Davitt Report, pentru închirierea a șapte spații cu o suprafață totală de 4781 m.p. destinate restaurante, partea moldovenească ar dori să primească lunar 74.590 de euro. Iar din închirierea a cinci spații cu o suprafață de 1461,5 m.p. destinate magazinelor – o taxă de 83.374 euro pe lună.
Organizarea licitațiilor pentru închirierea spațiilor comerciale din aeroportul Chișinău a intrat în vizorul Procuraturii Anticorupție. Asta l-a nemulțumit pe ministrul infrastructurii Andrei Spînu. Ulterior și președintele Parlamentului Igor Grosu s-a arătat deranjat de faptul că PA a pornit o cauză penală privind tenderul pentru spațiile comerciale de la aerogară.
Acesta a spus că a avut un gust amar că o instituție de drept s-a autosesizat pe acest caz.
Totodată, Grosu a îndemnat pe toată lumea să-l lase pe Spînu în pace, deoarece își face treaba bine. Ulterior, Procuratura a anunțat că nu va mai porni urmărirea penală în acest caz din lipsa componentelor de infracțiune.