23.3 C
Chișinău

Când va fi următorul salariu la Calea ferată ? Întreprinderea de stat acumulează din nou datorii salariale

Întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” acumulează din nou datorii salariale. În prezent, angajaţii CFM și-au primit salariile pentru februarie. Oamenilor spun că sunt fericiți și pentru asta şi se gândesc cum să întindă acești bani până la următoarea plată, care nu se știe când va fi.

Conducerea companiei spune că valoarea totală a restanțelor salariale este de circa 100 de milioane de lei. Potrivit șefului Serviciului Financiar al întreprinderii, Angela Feodorov, datoriile salariale actuale sunt cauzate de scăderea bruscă a volumului de transport de mărfuri, precum și de cheltuielile curente.
ANGELA FEODOROV, șeful Serviciului Financiar al CFM: «Tare au scăzut veniturile din transportul de mărfuri. În comparație, dacă luăm trimestrul întâi 2023 – trimestrul întâi 2024, deci, ele s-au micșorat cu 46%. Iată asta e prima cauză.»

Potrivit lui Feodorov, noua conducere a CFM caută activ măsuri pentru soluţionarea problemei salariile.

ANGELA FEODOROV, șeful Serviciului Financiar al CFM : «În primul rând, cum v-am spus, optimizarea fondului de salarizare, asta-i primul, conservarea mijloacelor fixe, iarăși, noi ducem la o micșorare a cheltuielilor din activitatea întreprinderii. Noi ne străduim să facem modernizarea parcului materialului rulant, unde se vor reduce semnificativ cheltuielile cauzate de defecțiunile frecvente a tehnicii vechi. Cam acestea sunt cele mai principale. Una din sarcinile importante ale Căii Ferate este asigurarea funcționalității neîntrerupte a tuturor domeniilor din activitate.»

Angela Feodorov a precizat că fondul salarial lunar al întreprinderii de stat este în prezent de circa 35 de milioane de lei, aproximativ cu 10 milioane mai puțin decât suma anunţată de conducerea CFM anul trecut. Întrebată când angajaţii vor primi următorul salariu, Feodorov a spus că deocamdată nu se știe.

ANGELA FEODOROV, șeful Serviciului Financiar al CFM : «Mi-i greu să răspund, depunem toate eforturile, sigur că, un grafic careva nu-i, dar depunem eforturile.»

La rândul lor, reprezentanții sindicatelor CFM susțin că situația este mai mult decât deplorabilă, şi fără ajutorul statului această întreprindere riscă pur și simplu să dispară.

NICOLAI NICOLAEV, șeful sindicatului CFM Basarabeasca : «În februarie, domnul Spînu a dat asigurări că până la sfârșitul lunii martie toată datoria va fi stinsă. Nu doar că nu a fost stinsă, dar continuă să se acumuleze și nu se știe când se va termina asta. Singura salvare este că lucrătorii noștri sunt săteni și fiecare are o grădină mică, un teren pe lângă casă, și trăiesc din asta. Mi-aș dori foarte mult ca administraţia, Guvernul Republicii Moldova să atragă atenţia. Dacă restructurarea lor constă doar în reducerea numărului de angajați, atunci asta este o continuare a „înmormântării acestei ramuri”.»

Potrivit șefului sindicatului CFM, nici premierul nu și-a îndeplinit promisiunile anterioare privind susţinerea întreprinderii.

ION ZAPOROJAN, șeful Sindicatului CFM : «I-am spus lui Recean înainte de numire anul trecut, că trebuie să fim incluși în conformitate cu noul cod, astfel încât să primim circa 400 de milioane de lei pentru întreținerea infrastructurii. „Da, da, da”… Dar nimeni n-a inclus nimic până la urmă. Statul nu oferea niciun ajutor. Oamenii sunt nemulţumiţi, pleacă. Plecau şi anterior, practic suntem abandonați.»

Am încercat să obținem comentarii despre situația actuală de la întreprindere de la ministrul Infrastructurii Andrei Spînu, dar acesta a refuzat să răspundă reporterului nostru.

ANDREI SPÎNU, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale : «Angajații de la Calea Ferată au restanțe la salarii de trei luni, totuși să ne spuneți, cunoașteți suma datoriilor, când va fi rezolvată această problemă, de ce nu răspundeți? – Vă răspund simplu: nu răspund grupului criminal organizat.»

Dar în platoul TVR Moldova, Andrei Spînu a spus că întreprinderea Calea Ferată din Moldova ar putea deveni profitabilă în maximum doi ani, dacă va fi adoptat Codul Feroviar. El a mai declarat că va fi necesar de recurs la reduceri de personal „pentru evitarea problemei cu plata salariilor”.

ANDREI SPÎNU, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale : «Există întârzieri în continuare, ultimele date pe care le am, nu s-a achitat aproape integral luna februarie a salariilor, se va achita pentru februarie și se va trece la achitarea lunii martie. Calea Ferată trebuie să treacă printr-un proces de restructurare, asta este clar, în formula care este Calea Ferată nu poate să reziste mult timp și asta a fost solicitarea mea către directorul interimar care este la moment acolo. Unele lucruri au început să se întâmple, altele se întâmplă mai greu, dar în esență, în următorii un an, doi noi trebuie să avem implementat Codul Feroviar care restructurează Calea Ferată, dar și CFM trebuie să optimizeze astfel, ca să fie o companie profitabilă și o companie care, cel puțin, să nu aibă probleme de achitare a salariilor.»

Potrivit lui Spînu, pentru ca infrastructura feroviară să fie „la un nivel bun”, Republica Moldova are nevoie de investiții de trei miliarde de euro.

Ministrul a amintit și despre inițiativa de restructurare a CFM, iniţial prin divizarea întreprinderii de stat în trei companii după exemplul României. Potrivit oficialului, una ar trebui să fie responsabilă de infrastructură, iar celelalte două – separat de transportul de pasageri şi mărfuri.

La începutul anului, angajaţii CFM din mai multe localităţi au protestat de mai multe ori din cauza întârzierilor salariile de câteva luni. De menţionat că dacă anul trecut la întreprindere activau aproximativ șase mii de persoane, acum, conform administraţiei, sunt cu 500 de oameni mai puțin. De asemenea, potrivit directorului financiar, salariul mediu la CFM este acum de circa 6 mii de lei, în timp ce anul trecut era de 8 mii.

Se citește acum

Articole similare

ARTICOLE SIMILARE