Acordul dintre Moldova și Franța cu privire la cooperarea în domeniul apărării, semnat la Paris în 7 martie și votat în 25 aprilie în Parlament, în prima lectură, trezește mai multe semne de îngrijorare. O spun specialiștii din domeniul apărării și juridic ai Partidului Dezvoltării și Consolidării Moldovei, care afirmă că au identificat un șir de riscuri majore din punct de vedere al securității statului. Potrivit lor, prevederile documentului intră în contradicție cu statutul de neutralitate al Republicii Moldova. Astfel de prevederi ale tratatului includ, de exemplu, controlul asupra spațiului aerian și mijloacele de protejare a acestuia de către o țară NATO și permisiunea de a introduce unități militare franceze în țară. Prin urmare, PDCM solicită guvernării să renunțe la ratificarea Acordului.
Fostul secretar de stat al Ministerului Apărării, Vladimir Iliev consideră că politica de apărare, organizarea și funcționarea forțelor armate ar trebui să facă parte din politica internă a statului și stricT a Ministerului de resort, și nu cu implicarea unei alte țări străine.
VLADIMIR ILIEV, fost secretar de stat al Ministerului Apărării: „În ce măsură se va efectua cooperarea în domeniul informațiilor militare, îndeosebi celor secrete sau confidențiale? În ce măsură se va implica țara străină la capitolul gestionării resurselor umane, financiare și bugetare? Oare Ministerul Apărării nu are capacitatea de a le gestiona fără Guvernul Francez? La fel se pune întrebarea, cum este posibil ca în țara neutră, spațiul aerian urmează a fi controlat de o țară NATO, deținătoare a armelor nucleare sau invers, cine va gestiona sistemele de apărare antiaeriană achiziționate, militarii moldoveni sau francezi?”.
La rândul său, juristul Partidului Dezvoltării și Consolidării, Mihai Gavton susține că din punct de vedere juridic, proiectul reprezintă un atentat la cadrul legal al Republicii Moldova și sunt încălcate principiile militare.
MIHAI GAVTON, jurist: Dacă vorbim de o cooperare se subânțelege că cooperează ambele părți în ceva. Conform acordului, noi dispunem de două părți, partea trimițătoare și partea primitoare, unde partea trimițătoare este Franța, partea primitoare este Moldova. Mai mult ca atât, în cazul de față se expun în acest acord dreptul și competența Franței de a trimite aici armament, echipament, de a crea rețele informaționale pe teritoriul Republicii Moldova, de a trimite forțe armate or din acest acord, noțiunea așa și sună ”forțe armate”. Cea mai gravă prevedere că trupele date, forțele armate vor fi supuse regimului juridic conform tratatului încheiat sub paravanul sau în cadrul țărilor NATO”.
Juriștii au mai atras atenția că procedura de denunțare a acestui Acordului de cooperare militară dintre Republica Moldova și Franța, nu va fi una simplă, iar dacă țara noastră va decide să se retragă din acest Acord, el va continua să fie în vigoare cel puțin încă șase luni. De asemene, juriștii PDCM au îndemnat ca documentul să fie pe larg discutat în societate, pentru a veni cu o claritate asupra lui.
Potrivit Ministerului Apărării, actul ratificat joi în prima lectură a Parlamentului vine în contextul consolidării relațiilor bilaterale de cooperare și ajustării cadrului legal la situația actuală de securitate.
De asemenea, Acordul prevede colaborarea în domenii precum politica și planificarea apărării, reforma forțelor armate, controlul și gestionarea spațiului aerian, medicina militară și altele. Am solicitat un comentariu de la purtătorul de cuvânt al Guvernului, pentru a ne comenta cele expuse de juriștii Partidului Dezvoltării și Consolidării Moldovei, însă până la moment nu am primit un răspuns. Am telefonat și la purtătorul de cuvânt al Ministerului Apărării, dar Ala Diaconu ne-a închis apelul și nu ne-a răspuns nici la mesajul expediat.