36.2 C
Chișinău

Au spart barajul poliției și vor să ajungă la guvern: Transportatorii și fermierii forțează intrarea în București

Poliția a blocat intrarea transportatorilor și a fermierilor cu utilaje în Capitală care vor să ajungă în Piața Victoriei pentru a protesta față de prețul carburanților, scumpirile polițelor RCA și taxele de drum. Manifestanții au spart barajul. Fermierii cer mai multă susținere din parte autorităților. Diana Șoșoacă și George Simion au venit în mijlocul protestatarilor, dar au fost huiduți, scrie HotNews.RO.

Protestarii s-au dezis și de Diana Șoșoască, potrivit Antena 3. Fermierii au spus că nu au nicio apartenență politică și că sunt pașnici, după ce Simion și Șoșoacă au instigat la spargerea blocadei.

Ei susțin că George Simion și Diana Șoșoacă nu au venit pentru manifestanți, ci „pentru ei, că vin alegerile” și că „au vrut să spargă baricada de jandarmi”, dar protestatarii au refuzat pentru că „nu vor să facă circ.

„Nu am venit să facem circ, am venit să facem dreptate”, a declarat un fermier.

Ministrul de interne, Cătălin Predoiu, a declarat joi seară la Digi 24 că protestarii nu vor intra în București și că situația este sub control.

Prodoiu a făcut apel la calm, precizând că sunt modalități legale de a organiza un protest.

Desfășurarea de forțe în Chiajna. Un cordon de polițiști și jandarmi s-a format în zona în care transportatorii și fermierii au ajuns cu tractoarele și camioanele. Oamenii nu renunță, vor să ajungă la guvern. Mai mulți localnici s-au alăturat protestului în semn de solidaritate, potrivit Digi 24.

Prefectul Municipiului București, Rareș Hopincă, a transmis că a discutat în această seară cu persoanele care protestează în zona Militari-Chiajna, la intrarea în București, și a invitat o delegație a protestatarilor la dialog, în vederea prezentării revendicărilor acestora.

„Invit reprezentanții protestatarilor la sediul Instituției Prefectului, pentru a-și prezenta în mod concret revendicările. Este important de știut că există dorință de dialog, motiv pentru care am mers în rândul acestora în această seară. Dar pentru a identifica soluții, este esențial ca revendicările protestatarilor să fie prezentate punctual și concret. De îndată ce va fi desemnată o delegație, suntem gata să începem discuțiile pentru identificarea unor soluții”, a precizat Rareș Hopincă.

Prefectul Capitalei a insistat pentru urmarea procedurii legale, pentru ca protestul să fie organizat în condițiile legii, în vederea protejării bucureștenilor și a manifestanților.

Conform sursei citate, jandarmii au pus garduri de protecție în Piața Victoriei, în fața Guvernului.

În timp ce transportatorii blochează intrarea în București, reprezentanții acestora au discutat joi la Guvern cu mai mulți secretari de stat și consilieri de stat, precum și cu ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, iar negocierile ar urma să fie reluate săptămâna viitoare.

Să își ia mâna de pe Ucraina, să se întoarcă către fermierul din România. Această clasă politică iresponsabilă mi-a îndatorat nepoții mei. Se împrumută de la o zi la alta. Nu vom permite! Mergem acum la o negociere la Prefectură. Dacă nu sunt condiții favorabile, nu vom pleca de aici, indiferent ce se va întâmpla”, a spus fermierul Ștefan Muscă, aflat la protest.

Autobuzele STB nu pot circula din cauza protestatarilor care se îndreaptă spre București. Societatea de Transport București a anunțat că liniile 178 și 434 sunt blocate la acest moment din cauza protestatarilor care încearcă să intre în Capitală. Mijloacele de transport în comun au rămas rămas în Roșu, județul Ilfov.

„Haideți, înainte!”

„Haideți, la revoluție!”, striga unul dintre protestari în timp ce își îndemna colegii să continue drumul spre centrul Capitalei, potrivit imaginilor suprinse de televiziunea publică.

Potrivit TVR, joi după-amiază, mai mulți fermieri aflați la volanul tractoarelor, dar și șoferi de TIR, au spart barajul în Chiajna, la scurt timp după ce după ce reprezentanții transportatorilor au ieșit de la negocieri de la Guvern și s-au declarat mulțumiți de discuții.

Protestarii au fost la un pas să lovească jandarmii.

Guvernul a anunțat rezultatul consultărilor avute joi cu transportatorii.

  • „S-a agreat ca cel mai târziu până la sfârșitul săptămânii viitoare să fie stabilită o întâlnire de lucru între reprezentanții transportatorilor care au participat la consultările de la Guvern și cei ai Autorității de Supraveghere Financiară pentru a discuta aspectele semnalate în legătură cu Asigurarea de Răspundere Civilă Auto (RCA) și a găsi soluții aplicabile la problematicile semnalate de transportatori.
  • În plus, s-a convenit că ministerele și instituțiile cu atribuții în rezolvarea aspectelor semnalate vor fi informate de către Cancelaria Prim-ministrului despre problemele ridicate, în vederea găsirii celor mai potrivite soluții.”, se arată în comunicatul Guvernului.

La întâlnire au participat din partea Guvernului, Florin Spătaru, Ovidiu Gheorghe și Daniel Botănoiu, consilieri de stat în cadrul Cancelariei Prim-ministrului, iar din partea transportatorilor reprezentanți desemnați din toate zonele țării.

Reprezentanţii unor organizaţii agricole au anunţat că nu au nicio o legătură cu protestul spontan anunţat în mediul online de fermieri din mai multe zone ale ţării, care au venit cu mai multe camioane şi tractoare spre Bucureşti, însă au confirmat participarea unor fermieri din organizaţiile lor, potrivit Agerpres.

Protestul s-a declanşat spontan din partea transportatorilor români. Sunt implicaţi şi fermierii români din nordul şi estul ţării , inclusiv din organizaţia noastră, dar cea mai mare problemă o au transportatorii”, a declarat, miercuri, preşedintele Ligii Asociaţiilor Producătorilor Agricoli din România (LAPAR), Nicu Vasile, organizaţie care face parte din Alianţa pentru Agricultură şi Cooperare (AAC) .

Acesta a precizat că problema cea mai mare a fermierilor nu este pe partea de valorificare, ci pe partea de costuri şi de taxe, la fel ca şi cea a şoferilor şi transportatorilor.

„Gradul de îndatorare a sectorului este destul de mare. Noi în primă fază vom negocia, pentru a dezvolta sectorul împreună cu partea politică, iar în cazul în care nu se găsesc măsuri, strategii de dezvoltare sectorială, vom apela şi noi la aceeaşi formă de protest, dar vom merge şi pe partea de Bruxelles, pentru că sunt foarte multe constrângeri pentru fermierul român faţă de ce i s-a promis în 2007 la intrarea în comunitatea europeană. Nu s-a respectat absolut nimic, în afara faptului că s-au diminuat subvenţiile, deşi trebuia să creeze uniformizare. Fermierul european are 430 euro subvenţie pe suprafaţă, utilajele sunt mai ieftine cu 30% 40%, creditarea este minus dobândă, deci undeva la minus 0,36%, şi noi plătim undeva la 16-20%. Inclusiv dacă discutăm despre fondurile acestea de investiţii pe agricultură, pe IMM-Invest. Gândiţi-vă că se plăteşte ROBOR-ul, se plăteşte administrarea contului, care tot sare la 10%. Ne cam minţim, noi nu facem economie, noi facem păcăleală, ne păcălim unii pe alţii. Discutăm de criterii de performanţă, ceea ce nu se întâmplă în România”, a spus Nicu Vasile.

Transportatorii cer recunoaşterea transportului rutier ”drept sector economic strategic şi elaborarea unor măsuri care să susţină acest sector economic pentru a rămâne competitiv şi a aduce în continuare venituri directe la bugetul statului”, în condiţiile în care susţin că sectorul transporturilor este cel mai mare exportator de servicii din România, aducând peste 5 miliarde de euro anual în economia românească, contribuind la reducerea deficitului valutar.

Protestatarii au o listă de revendicări:

1. Plafonarea RCA la 5.000 de lei la B 0 şi posibilitatea suspendării acoperirii poliţelor (RCA/CMR/casco) când un camion nu este în uz şi prelungirea automată a valabilităţii.

2. Scurtarea timpilor de trecere a frontierei prin modificarea OG 43 şi respectarea Regulamentului European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)

  • – Reintroducerea toleranţelor la depăşirile de greutate/gabarit, aşa cum prevăd şi normele europene şi evitarea dublei taxări
  • – Mutarea controlelor rovinietei, cântarului şi al măsurării gabaritului pe teritoriul naţional/la cel puţin 15 km de punctul de trecere a frontierei, respectând astfel şi Regulamentul European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere)

3. Alocaţii de cazare/alocaţii de hrană

  • – Acordarea alocaţiei de cazare neimpozabilă de 265 lei/zi pentru salariaţii bugetari să se acorde şi angajaţilor din privat, fără documente justificative.
  • – Introducerea unei alocaţii de hrană pentru lucrătorii detaşaţi, neimpozabilă, în valoare de 40 EUR/zi, care să se adauge la plafonul maxim de 87,5 EUR/zi în limita căruia se poate acorda indemnizaţia de detaşare

4. Reglementarea unui mediu de concurenţă loială în transporturi:

  • – Reglementarea unei legi anti-dumping prin care se pedepseşte prestarea unui serviciu la un tarif care nu acoperă costurile implicate (poate fi aplicată la nivelul întregii economii pentru interzicerea activităţii economice sub costuri). Impunerea unui tarif minim de referinţă.
  • – Obligaţia plăţii timpilor de aşteptare a camioanelor la încărcare/descărcare care depăşesc 2 ore
  • – Obligaţia plăţii serviciului prestat de şofer de încărcare/descărcare a mărfii în/din camion sau interzicerea acestui serviciu
  • – Obligativitatea expeditorilor de a prezenta la licenţiere o asigurare de risc financiar sau orice altă formă de garanţie bancară în limita căreia poate încheia tranzacţia
  • – Responsabilizarea beneficiarului mărfii, care a asigurat încărcarea camionului, în cazul în care la cântar se constată altă greutate decât în documente

5. Posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil pentru firmele de transport

6. Controlul camioanelor ucrainene pe teritoriul României în egală măsură cu al celor româneşti. Rezolvarea problemelor de acces în Portul Constanţa care au devenit din ce mai acute de când sunt atât de multe camioane ucrainene care intră zilnic în port

Se citește acum

Articole similare

ARTICOLE SIMILARE