Se pare că 13 februarie va fi o zi decisivă pentru guvernarea PAS. Aceasta va reprezenta o testare a loialității lor, pentru a afla cine și în ce condiții a încercat să impună livrarea de gaze naturale în Transnistria, sub pretextul ajutorului pentru depășirea crizei energetice. De asemenea, va arăta cine urmează ordinele „Stăpânului”.
Începând de astăzi, livrările de gaze în Transnistria vor fi realizate de compania ungară MET, până la granița cu Moldova.
Această decizie a fost luată de autoritățile transnistrene cu ajutorul Rusiei, după ce, spre surpriza Bruxelles- ului și a guvernului PAS din Moldova, Tiraspolul a refuzat ajutorul UE de 60 de milioane de euro pentru furnizarea de gaze, bani care ar fi fost condiționați de acceptarea unor măsuri economice și politice restrictive. Totuși, există riscul ca livrările companiei ungare să fie blocate.
Premierul Dorin Recean știe ce se întâmplă, dar face tot posibilul să pară că nu este implicat. În plus, el încearcă să sugereze că, în opinia sa, Transnistria ar trebui să urmeze exemplul Moldovei și să beneficieze de ajutorul european, rupând complet legăturile cu Rusia, chiar dacă acest lucru ar afecta interesele naționale.
Așadar, acordurile realizate sunt următoarele: furnizorul ungar MET Gas and Energy Marketing AG a acceptat să achiziționeze gaz pentru Transnistria și să-l transporte până la granița cu Moldova.
Plata pentru gaz va fi efectuată de compania JNX General Trading LLC din Dubai. Guvernul PAS a fost de acord și, printr-o decizie a Comisiei pentru Situații Excepționale, a autorizat livrările în Transnistria, pe baza unui contract
între „Moldovagaz” și „Tiraspoltransgaz”.
În acest context, Recean a explicat că a fost necesar să se facă o excepție de la legislație – „este important ca oamenii să nu înghețe din cauza lipsei de gaz și electricitate”. Totuși, pentru aceste livrări, Chișinăul a cerut plata în avans pentru cheltuielile de tranzit.
Partea interesantă începe acum. Pentru ca gazul să ajungă la granița Moldovei, compania ungară trebuie să obțină autorizația din partea Ucrainei, deoarece un mic segment al conductei trece prin regiunea Odesa. Însă, autoritățile ucrainene nu au spus nimic până acum, iar guvernul PAS nu a comentat situația.
La întrebările jurnaliștilor despre eventuale negocieri cu Ucraina privind livrările de gaz pentru Transnistria și despre ce se va întâmpla dacă tranzitul va fi blocat, Recean a lăsat să se înțeleagă clar că guvernul Sandu-PAS nu are de gând să negocieze nimic pentru transnistreni. „Nu avem nicio responsabilitate în această chestiune”.
DORIN RECEAN, prim-ministrul Republicii Moldova BRUT RECEAN GAZ TRANSNISTRIA
Acest ordin de aprovizionare cu gaz a malului stâng al Nistrului nu este pe termen lung. Am spus întotdeauna acest lucru. După cum au declarat cei de pe malul stâng al Nistrului, ei nu sunt pregătiți să accepte propunerea Uniunii Europene, deși numai acest lucru ar ajuta la stabilizarea regiunii pe termen lung și ar asigura aceste livrări pe termen lung. Repet. Guvernul nu intervine, nu se angajează, nu facilitează nicio tranzacție. Se asigură doar că aceste livrări respectă legea.
Detaliile sunt esențiale. „Așa cum au spus cei de pe malul stâng al Nistrului”, „nu sunt dispuși să accepte oferta UE”, care ar fi fost singura soluție pentru stabilizarea situației, și așa mai departe.
Apoi, Recean a dezvăluit, de fapt, cauza principală a condițiilor impuse constant Tiraspolului — creșterea tarifelor la gaz și energie electrică, retragerea trupelor de pacificatori, includerea canalului public „Moldova 1” în rețeaua de difuzare, care promovează regimul PAS și altele – toate acestea fiind prezentate sub pretextul luptei cu criza și preocupării pentru transnistrenii care suferă de frig în casele lor.
DORIN RECEAN, prim-ministrul Republicii Moldova BRUT RECEAN GAZ
Vreau să subliniez un lucru important. Guvernul nu se ocupă de nicio tranzacție. Propunerea Guvernului – pe care Guvernul continuă să insiste – este ca cei de pe malul stâng să fie de acord cu propunerea de a primi 60 de milioane de euro din banii oferiți gratuit de Uniunea Europeană.
La această etapă, înțelegem că cei din stânga Nistrului… nu li s-a permis să fie de acord cu această propunere deoarece este supusă unor cerințe foarte clare. Guvernul nu se angajează în nicio tranzacție, guvernul nu aprobă nicio tranzacție.
Ceea ce face guvernul este următorul. În primul rând, autorizează aprovizionarea cu gaz a malului stâng al Nistrului, deoarece oamenii îngheață acolo. În caz contrar, aceștia vor rămâne fără electricitate, vor rămâne fără oportunități de bază.
Guvernul face doar acest lucru și trebuie să fie convins că aceste livrări sunt conforme cu legislația națională și internațională. În caz contrar, guvernul nu intervine în tranzacție.
Ce concluzie se poate trage din declarațiile șefului guvernului PAS? Chiar în acest moment, sub ochii noștri, se desfășoară o nouă schemă de blocadă energetică a Transnistriei, din care profită direct regimul Sandu-PAS.
Despre ce vorbește, de fapt, Recean atunci când acuză cu dispreț Tiraspolul că malului stâng nu i s-a permis să cceseze 60 de milioane de euro din partea Uniunii Europene? Aici apare o întrebare legitimă: cine forțează guvernul PAS să impună aceste condiții obscure pentru ajutorul UE în Transnistria?
De ce Recean nu poate ajuta pur și simplu Transnistria să primească același gaz rusesc ieftin, fără condiții suplimentare? De ce nu rezolvăm criza energetică de pe malul drept al Nistrului, asigurând resurse energetice ieftine pentru cetățenii noștri, și nu pentru interesele Bruxelles-ului?
De ce să impunem cetățenilor noștri prețuri mari pentru gazul scump? Se pare că scopul este ca livrările de gaze către MET Group din Ungaria să fie întrerupte, iar în acest caz, Recean și Ursula vor interveni pentru a „ajuta” Transnistria, oferind ce vor aceștia, pentru banii lor. Și asta nu este deloc șantaj.
DORIN RECEAN, prim-ministrul Republicii Moldova ”Pe termen mediu, oferta UE de 60 de milioane de euro ar fi fost o soluție care ar fi eliberat regiunea transnistreană de șantaj și instabilitate energetică, dar a fost respinsă.
Principala condiție refuzată de Tiraspol a fost creșterea treptată a tarifelor pentru consumatori. Prin urmare, ei nu pot primi bani din ajutorul european de 60 de milioane de euro”.
Amintim că în ultima lună și jumătate de la începutul crizei din stânga Nistrului, oficialii PAS au făcut lobby deschis pentru achiziționarea de gaze destinate Transnistriei, conform unor scheme deja elaborate, neapărat de pe bursa românească, la prețuri europene exagerat de mari. Și ceea ce este caracteristic – au cumpărat același gaz rusesc doar la preț triplu prin intermediari.
Tiraspolul s-a gândit și de ce să refuzăm acordurile directe cu partea rusă privind livrările de gaze, fie și prin intermediari, dar adecvate, și să supraplătim comercianții români, ale căror interese sunt lobate de autoritățile de la Chișinău? Bineînțeles, Tiraspolul a mulțumit Bruxelles-ului pentru ajutorul umanitar de 20 de milioane de euro și a pus o barieră de cupru peste planurile frauduloase ale Chișinăului.
În replică, guvernul PAS a amenințat – având în vedere că Ungaria poate furniza Transnistriei până la 3 milioane de metri cubi de gaz pe zi, „în cazul în care volumul livrărilor va depăși limita stabilită și marile întreprinderi din regiune își vor relua activitatea, autoritățile vor impune o taxă pe astfel de tranzacții”.
Acesta este întregul fundal al autorităților noastre cinice. Dacă nu există obstacole, cu siguranță le vor inventa. Între timp, presa ucraineană este indignată. Se pare că Ungaria va furniza gaz Transnistriei pe bani rusești. Deci gazul din țeavă s-ar putea dovedi a fi tot rusesc.
Ei bine, în primul rând, Tiraspolul, spre deosebire de Chișinău, nu o ascunde. Recent, șeful administrației transnistrene, Vadim Krasnoselski, a declarat că regiunea va primi gaz din Ungaria pe seama unui împrumut umanitar din partea Rusiei.
În al doilea rând, aceste of-uri politice antirusești sunt din ce în ce mai puțin percepute chiar în țările UE. A nu se confunda cu Comisia Europeană, ale cărei politici au împins UE spre butonul economic din cauza refuzului de resurse energetice ieftine din Rusia. Să nu mergem departe pentru un exemplu. Iată unul recent.
În urmă cu trei zile, compania de stat Moldelectrica a felicitat Estonia, Letonia și Lituania pentru debranșa Țările Baltice de Rusia și Belarus și le conecta la rețeaua europeană. –
Ursula von der Leyen a fost chiar prezentă la ceremonie, iar sub aplauze puternice de bucurie și discursuri solemne, o nouă viață a început pentru Țările Baltice după anularea odiosului punct de conexiune.
Ca să spunem așa, cu o tabula rasa, liberă de Rusia și… scumpă. Confirmarea sunt graficele schimbului de energie din care reiese clar pentru întreaga Uniune Europeană cât de scumpă este politica energetică sau, mai degrabă, prostia politicii Comisiei Europene.
Experții din Elveția, care au pus la îndoială acțiunile regimului Sandu-PAS, aflat la guvernare, cu sprijinul Bruxelles-ului, pe piața energetică, încep să înțeleagă ce se întâmplă. Și chiar pun întrebarea – ce ar trebui să facă mica Moldovă pentru a nu repeta calea Ucrainei? Principalul ziar elvețian Le Temps scria la sfârșitul lunii ianuarie că încetarea tranzitului de gaze rusești către UE are un impact serios și asupra Moldovei, agravând situația cu Transnistria.
”La 1 ianuarie, Ucraina a oprit tranzitul de gaze rusești către UE, făcând din Moldova un fel de ostatic al acestei măsuri. Negocierile dintre reprezentanții guvernului moldovean și conducerea Gazprom au eșuat. În special, Gazprom cere plata unei datorii pentru gaz în valoare de 709 milioane de dolari, iar pentru neplata datoriei compania a refuzat să furnizeze gaz Moldovei prin alte rute.
Ca urmare, Moldova a fost nevoită să treacă la achiziționarea de gaze de la alți furnizori, ceea ce a dublat costul încălzirii și al electricității pentru o populație deja afectată de prețurile ridicate… Economia Moldovei, o fostă republică sovietică, a fost orientată istoric către furnizorii și clienții din Europa de Est și către practicile lor comerciale. Pentru Moldova, consolidarea legăturilor economice și comerciale cu acești doi poli este o necesitate evidentă”.
În opinia publicației, țara și-ar face un mare serviciu dacă s- ar strădui să fie neutră în cadrul unui eventual acord Minsk Plus, în loc să provoace tulburări grave prin alegerea unei tabere. Pentru a reduce tensiunile din regiune, este important, de asemenea, să se rezolve criza energetică din Moldova și Transnistria, având grijă de toți cetățenii, atât pe malul drept, cât și pe cel stâng.
Toate acestea vin din partea unor analiști cu viziune din Elveția. Dar autoritățile moldovenești urmează prostește politica Ursulei von der Leyen, pentru a-i face în ciudă lui Putin, dăunând economiei și populației. Așa cum scria zilele trecute New York Times: Europa nu a putut face față crizei energetice timp de trei ani.
Întreprinderile nu pot rezista prețurilor ridicate la energie. Gazul este de aproximativ patru ori mai scump în UE decât în Statele Unite. Economia suferă pierderi, producția se închide.
Bloomberg scrie – Europa este în pragul unei noi crize energetice. După 10 februarie prețul gazelor a crescut cu 5,4%, costul unui megawatt oră a ajuns la 58 euro 75 eurocenți.
Rezervele de gaze sunt sub pragul psihologic, nu se fac altele noi din cauza creșterii prețurilor. Populația sărăcește, întreprinderile amenință cu proteste. Europenii încep să joace la sigur, folosind negocierile pentru rezolvarea conflictului din Ucraina cu perspectiva reluării livrărilor de gaze rusești către țările UE.
Cu toate acestea, există un risc mare ca, dacă prețul gazelor rămâne ridicat, UE să întâmpine primăvara cu depozitele goale, care sunt deja epuizate. În plus, analiștii europeni declară deschis necesitatea reluării livrărilor de gaze rusești prin Ucraina.
În ce formă? Da, așa cum sunt ei de acord. Principalul lucru este că toate părțile înțeleg beneficiile lor. Și doar regimul Sandu-PAS continuă să stea pe scaunul antirusesc de când a fost pus pe el de partenerii de dezvoltare occidentali acum patru ani.