O nouă schemă de privatizare a activelor publice ar fi în pregătire în Republica Moldova. Președintele UNIREA-ODIP, Vlad Bilețchi, a declarat că proiectul de comasare a aeroporturilor din Chișinău și Mărculești are ca scop reducerea valorii acestora, iar cifrele scăzute ar putea fi folosite pentru a justifica concesionarea obiectivelor către investitori privați.
Aceste afirmații vin după ce deputatul PAS, Vasile Grădinaru, a vorbit despre revitalizarea aeroportului Mărculești, comparând în mod injust lucrurile cu situația din 2020, când zborurile erau limitate de pandemia Covid.
Potrivit lui Vlad Bilețchi, intenția actualei guvernări de a înfăptui fuziunea celor două aerogări se face pentru a devaloriza aeroportul din Chișinău, ceea ce va duce ulterior concesiunea acestuia. Schema a fost elaborată încă de fostul ministru al infrastructurii Andrei Spânu, după ce acesta a realizat că licitația pentru vânzarea spațiilor comerciale companiei Lagardere a eșuat, susține președintele UNIREA-ODIP.
VLAD BILEȚCHI, președintele UNIREA-ODIP
Din punct de vedere legal, aeroportul ar trebui să aibă un master plan. Credeți că l-au făcut? Nu. Ar trebui să facă niște studii de fezabilitate, care să arate cât de fezabile sunt aceste investiții. Care sunt riscurile, avantajele, dezavantajele.
Credeți că l-au făcut? Nu. Din punct de vedere strategic, aeroportul din Mărculești este amplasat într-o zonă geografică, ce nu permite să fie construită o pistă mai lungă, respectiv, avioanele de tip cargo nu pot ateriza acolo, decât cele de model rusesc, cum ar fi Antonov, Ruslan și altele. Nu este posibil pentru avioanele Airbus, folosite la ora actuală în Uniunea Europeană. M-am consultat cu specialiști în domeniu care au activat inclusive pe aeroportul Mărculești și nu în cele mai mici funcții.
Astfel, Bilețchi afirmă ce guvernarea PAS a găsit o soluție pentru a-și pune în aplicare planurile, adică să obțină „găina care face ouă de aur” prin alte metode.
VLAD BILEȚCHI, președintele UNIREA-ODIP
Care-i șmecheria? Foarte simplu.
Ei vor să ia aeroportul Mărculești, să-l combine cu Aeroportul Chișinău și să facă un tot întreg. Dar știți de ce? Pentru că, după eșuarea licitației de la AIC, „partenerul strategic” străin, care a plătit deja bani în avans este nemulțumit de faptul că n-a primit ce voia să primească, respectiv, ai noștri fie trebuie să întoarcă banii, fie să ofere ceva mai mult.
Și atunci le-au promis că vor combina aeroportul din Chișinău, care merge destul de binișor, cu cel din Mărculești, care este practic în faliment, astfel încât cifrele totale să arate rău și să poată justifica mai ușor de ce pregătesc ei concesionarea celor două aeropoarte, să le dea la alții pentru că ai noștri nu sunt buni de nimic, ai noștri pot gestiona doar chestiuni falimentare, iar ceea ce aduce bani, orice găină care aduce ouă de aur, trebuie să o dăm la ceilalți.
Totodată, Vlad Bilețchi a atras atenția că deputatul PAS, Vasile Grădinaru a manipulat opinia publică, atunci când a spus că, de când PAS a preluat controlul asupra Aeroportului, a crescut substanțial numărul de pasageri, comparativ cu anul 2020.
Bilețchi a ținut să precizeze însă că, în acea perioadă, zborurile au fost limitate la maximum din cauza pandemiei, ceea ce a și dus, de fapt, atunci, la reducerea numărului de călători.