13.2 C
Chișinău

Autoritățile nu au făcut nimic pentru rezolvarea problemelor lucrătorilor feroviari! Sindicatul feroviarilor a anunțat datele protestelor, care vor fi regulate |VIDEO

Angajații Căilor Ferate vor organiza un protest de amploare pe 14 februarie și, ulterior, pe 28 februarie. Președintele sindicatului Căilor Ferate, Ion Zaporojan, a declarat pentru CANAL5 că acțiunea va fi una națională și va avea loc atât în fața guvernului și parlamentului, cât și în punctele cheie ale Căilor Ferate din întreaga țară.

Protestatarii vor continua acțiunile de protest până când cerința lor principală – achitarea datoriilor salariale din august 2024 – va fi îndeplinită. În plus, Zaporojan a precizat că feroviarii vor solicita demisia ministrului infrastructurii, Vladimir Bolea, precum și a șefului Agenției pentru Proprietate Publică, Roman Cojuhari.

14 februarie este prima zi de proteste masive, anunțate de angajații Căilor Ferate și care sunt planificate să aibă loc în opt noduri feroviare din țară, precum și în capitală.

ZAPOROJAN, – Președinte al Federației Sindicale a Feroviarilor

Vom începe de la guvern, deoarece nu au respectat Codul Transportului Feroviar în 2024 și preferă să acuze doar conducerea Căilor Ferate și angajații întreprinderii. Guvernul, Parlamentul, Președinția, deoarece toți au fost informați personal de mine, există toate scrisorile și toate apelurile – iar mai departe, la nivel local, în fiecare nod feroviar. 17:06 Sub formă de acțiune de protest, pentru a ne auzi, în sfârșit, conducătorii țării noastre, va fi cel puțin de două ori pe lună, până când ne vor auzi, dar începem în februarie  14, 28 și așa mai departe.

Angajații Căilor Ferate cer plata restanțelor salariale, care în ultimele șase luni a depășit deja suma de 190 de milioane de lei. De asemenea, ei insistă asupra anulării sechestrului pe conturile întreprinderii, precum și alocarea de subvenții guvernamentale conform legii, în valoare de 400 de milioane. În plus, angajații căilor ferate cer demisia ministrului infrastructurii, Vladimir Bolea, și a șefului Agenției pentru Proprietatea Publică, Roman Cojuhari, pe care-i consideră incompetenți și neeficienți.

ION ZAPOROJAN, Președinte al Federației Sindicale a Feroviarilor

Din partea directorului general al agenției, Roman Cojuhari, în toți acești ani de când se află în funcție, nu am primit niciun ajutor și niciun interes față de Căile Ferate și angajații acestora, ba dimpotrivă, doar ne-au împiedicat.

La fel și domnul ministru Bolea, care, de atâta vreme, nu a făcut nimic pentru a participa la vreo întâlnire sau pentru a discuta cu vreun colectiv, fie la Bălți, fie la Ocnița, care se află acum într-o situație de criză. Nu a făcut nimic pentru a asigura în buget acele fonduri care sunt prevăzute de Codul Căilor Ferate. Prin urmare. Vom cere demisia lor!

Angajații Căilor Ferate din Moldova, nemulțumiți de situația actuală, se întreabă pe rețelele de socializare când vor începe protestele, fiind de părere că acestea ar fi trebuit organizate „cu un an în urmă, când datoriile salariale au început să se acumuleze”, pentru a fi auziți.

Aceștia susțin că „acțiuni masive la nivel național ar fi trebuit să aibă loc înainte de alegeri” și că, prin lipsa de reacție a autorităților, căile ferate sunt continuu subminate și distruse. Unii angajați adaugă: „Toți muncitorii suntem îngrijorați, ne pare rău că oamenii săraci nu au bani pentru pâine. De ce guvernul nu oferă ajutor?”, întreabă un alt lucrător.

„Protestele la nivel național ar fi trebuit să înceapă înainte de alegeri. Prin lipsa de acțiune, autoritățile continuă să devalorizeze și să distrugă căile ferate.”

„Ar fi trebuit să aibă loc încă acum un an, când deja începea să se acumuleze datoriile salariale.”

Noi, toți angajații, suntem îngrijorați, ne pare foarte rău că sărmanii oameni n-au bani nici de pâine. De ce guvernarea țării nu se implică să dea o mână de ajutor.

Am contactat Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și Agenția pentru Proprietatea Publică cu solicitarea de a comenta declarațiile lui Ion Zaporojan și situația de la „Căile Ferate”, însă până acum nu am primit un răspuns. Cu toate acestea, recent, pe pagina oficială a Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a fost publicată o declarație în care se menționează că „există un plan concret care va permite transformarea Căilor Ferate în o companie modernă și sustenabilă.

Conform planului, va fi realizat un audit complet pentru a identifica sursa problemelor, precum și un proces de reorganizare care va face compania Căile Ferate mai eficientă și transparentă.”

Un plan similar a fost elaborat de predecesorul lui Vladimir Bolea, Andrei Spînu. Iar înainte de aceștia au mai existat și alte planuri, strategii și programe. Însă niciunul dintre ele nu a avut efectul dorit, sau au rămas doar pe hârtie. Amintim că Întreprinderea de Stat „Căile Ferate din Moldova” a confirmat oficial datoria salarială față de aproape 5.000 de angajați pentru perioada august-decembrie 2024. Suma depășește 190 de milioane de lei.

Din acest motiv, deja au demisionat mai mult de o mie și jumătate de persoane, iar angajații stației Ocnița sunt gata să își dea demisia în dacă situația nu se schimbă până la 1 februarie, ceea ce va duce la anularea unor rute spre Ucraina, în special ruta Chișinău-Kiev.
Menționăm că, începând cu 13 ianuarie, au fost anulate deja două rute: Chișinău-Bender și Bălți-Rogojeni.

Se citește acum

Articole similare

ARTICOLE SIMILARE